[cat] La societat canvia constantment, per això, és extremadament important preparar
futurs professionals amb autoconfiança, crítics, capaços d’explorar i adaptar-se
a situacions i treballs canviants. A Biologia i Geologia, aquestes habilitats,
incloses principalment dins la competència “Sentit d’iniciativa i esperit
emprenedor ”, es poden treballar de manera molt satisfactòria usant la creativitat
científica. En aquest sentit, la missió del professorat de ciències és construir a
les aules un ambient segur i que motivi a l’alumnat a cooperar, formular les seves
idees i reflexionar durant la creació científica, a la vegada que assoleixen un
aprenentatge significatiu. Aquest canvi en la dinàmica de les sessions és un repte
per a l’alumnat; però especialment ho és per al professorat. Suposa una pèrdua
de protagonisme del professorat, que va associada a un guany d’autonomia per
part de l’alumnat, que passa a ser el subjecte actiu del sistema educatiu. Durant
aquest treball s’investigarà el concepte de creativitat científica, el procés creatiu,
l’adaptació a l’educació secundària, les metodologies associades i els pros i
contres d’incloure la creativitat científica com a suport clau per a què l’alumnat
aprengui ciències. Per aproximar-nos a la situació de les aules a Palma,
s’analitzaran els resultats d’enquestes sobre creativitat científica fetes a l’alumnat
de dos centres educatius. Tot seguit, amb l’objectiu de promoure entre el
professorat l’ús de metodologies que usin la creativitat científica, es dissenyaran
activitats motivadores adaptades a 1er i 3er de Biologia i Geologia. Finalment,
es farà una reflexió sobre la proposta i com aquesta pot ser una eina per
contribuir a què l’alumnat assoleixi les competències necessàries per afrontar la
vida adulta.