[cat] La societat actual empra habitualment un tipus de comunicació violenta i, com
és natural, els centres educatius no són una excepció d’això. No obstant, les
pràctiques restauratives (PR) estan dirigides a treballar per millorar aquest
aspecte i, en concret, el psicòleg Marshall Rosenberg ens proposa la
Comunicació No Violenta (CNV) com a via alternativa al procés comunicatiu més
habitual. La CNV es fonamenta en l’empatia, el respecte i la compassió, i no
només cap a la resta de persones, sinó també cap a nosaltres mateixos. En
aquest Treball de Fi de Màster (TFM) volem proporcionar una base teòrica sobre
les pràctiques restauratives i la CNV per poder desenvolupar una proposta
didàctica en la que es pugui treballar des de l’assignatura de Llengua Castellana
i Literatura la CNV. Aquesta proposta es durà a terme a l’Educació Secundària
Obligatòria (ESO), concretament a 1r atès que considerem apropiat que
l’alumnat pugui conèixer aquesta alternativa de comunicació des dels inicis de la
seva etapa educativa.
[eng] Nowadays, society is used to interact using violent communication. This fact is
also known to appear in schools and educational centres. In order to find
solutions to this problem, there were created the restorative practices (PR).
Furthermore, is important to highlight the approach of the psychologist Marshall
Rosenberg, who developed the Nonviolent Communication (CNV). Empathy,
respect and compassion are the key points of CNV, which is not only applicable
in an interpersonal way, but also includes ourselves. In this master’s thesis (TFM)
we want to develop a bibliographic review of restorative practices and Nonviolent
Communication with the purpose of create a didactic proposal for the subject of
Lengua Castellana y Literatura. This proposal is made to be implanted specifically
in first course of High School, with the aim of giving students the key to learn to
communicate properly using Nonviolent Communication with themselves and in
their interpersonal relationships.