[cat] Han passat ja vint anys des que l'ONU promogués un Pacte Mundial amb
l'objectiu d'aconseguir un compromís voluntari per part de les entitats amb relació
a la responsabilitat social. Aquesta iniciativa suscita una política de
Responsabilitat Social Empresarial (RSE) dirigida cap als impactes socials i
mediambientals.
Qualsevol empresa o entitat que participi en aquest Pacte ha de comprometre's
anualment a elaborar un Informe de Progrés dirigit als grups d'interès en el qual
indicarà els avanços adquirits per l'empresa en el desenvolupament dels principis
del Pacte. Si bé és cert que Espanya està al capdavant d'Europa, només
superada pel Regne Unit i Alemanya, en l'elaboració i publicació d'informes RSE,
també és cert que l'orientació empresarial cap a polítiques socialment
responsables normalment són dutes a terme per grans entitats, quedant-se al
marge d'això la majoria de petites i mitjanes empreses.
Segons l'informe sobre l'estructura i dinamisme del teixit empresarial a Espanya
elaborat pel Directori Central d'Empreses (DIRCE) a 1 de gener de 2020, gairebé
el 98% del teixit empresarial espanyol està format per empreses de menys de
vint empleats, per tant, d'aquesta dada s'observa que al voltant del 2% del teixit
empresarial espanyol pot considerar-se gran empresa. Així que malgrat estar al
capdavant d'Europa en l'elaboració i publicació d'informes RSE, es percep que
molt probablement el 98% del teixit empresarial d'aquest país no incorporen o
contemplen polítiques de responsabilitat social.
En aquest context, aquest treball pretén analitzar i estudiar la implantació d'una
metodologia pràctica per a l'estudi de la Responsabilitat Social de l'Empresa en
les assignatures d'Economia i Iniciació a l'activitat emprenedora i empresarial
d'Educació Secundària Obligatòria, amb l'objectiu de formar ciutadans i
ciutadanes més responsables socialment a fi que ajudin a canviar aquesta
tendència en un futur pròxim.
[eng] It is now twenty years since the UN promoted a Global Pact with the aim of
obtaining a voluntary commitment to social responsibility from businesses. This
initiative gave rise to a Corporate Social Responsibility (CSR) policy aimed at
social and environmental impacts.
Any company involved in this Pact must commit to producing a Progress Report
annually to stakeholders showing the progress made in developing the principles
of the Pact. It is true that Spain is at the forefront of Europe, only overtaken by
the United Kingdom and Germany, in the drafting and publication of CSR reports,
however it is also true that corporate strategies for socially responsible policies
are usually carried out by large enterprises, with the majority of small and
medium-sized enterprises being sidelined.
According to the report on the structure and dynamism of the business fabric in
Spain drawn up by the ‘Directorio Central de Empresas’ (Central Directory of
Business), at 1 January 2020 almost 98% of the Spanish business fabric is made
up of companies of less than twenty employees, which shows that only about 2%
of the Spanish business fabric can be considered a large enterprise. So despite
being at the forefront of Europe in the production and publication of CSR reports,
it is felt that very probably 98% of the corporate fabric of this country does not
incorporate or contemplate social responsibility policies.
In this context, this work aims to analyse and study the implementation of a
practical methodology for the study of Corporate Social Responsibility in
secondary education in the ‘Economía e Iniciación a la Actividad Emprendedora
y Empresarial’ courses (Economics and Introduction to Entrepreneurship), with
the aim of forming socially responsible citizens to help change this trend in the
near future.