[cat] Amb aquest treball es pretenen assolir quatre objectius. El primer d’ells és analitzar
aquella bibliografia que defensa la utilitat pedagògica de la dramatització a l’aula. El
segon objectiu pretén explorar i reivindicar l’ús transversal de l’Art -en aquest cas
concret, la dramatització- en l’ensenyament de la Geografia i Història al darrer cicle de
la E.S.O; el tercer i, estretament relacionat amb l’anterior, s’intenta posar en valor i
advertir de l’emergència en un treball en la Competència Emocional, sovint
infravalorada en matèries no directament relacionades amb l’Art o l’acció tutorial. I,
com a darrer objectiu d’aquest treball, es proposen unes senzilles estratègies
dramatitzades d’aprenentatge experiencial - a partir dels continguts de la II República
espanyola (1931-1936)- per a que puguin ser aplicades a qualsevol centre educatiu de
Secundària independentment de l’indret on es trobi i independentment dels
coneixements o bagatge teatral del cos docent que tingui curiositat en aquesta mena
de metodologia. La conclusió principal és que la viabilitat de l’aplicació de la
dramatització en l’àrea d’Història de 4rt d’ESO com a proposta didàctica vivencial i
significativa, és possible.
[eng] This work aims to achieve four goals. The first one is to analyze the bibliography that
stand up for pedagogical usefulness of dramatization in classroom. The second objective
plans to explore and reclaim transversal use of Art -in our particular case, drama- on
Geography and History teaching at last high school compulsory level; the third one -
closely related to the previous one-, it is to highlight the importance on dealing with
Emotional Competence, often underestimated in subjects not directly related to Art or
tutorial actions. And, as the last aim, a couple of drama strategies on experiential learning
are proposed -based on curricula contents like Second Spanish Republic (1931-1936)- ,
in such a way that they can be applied in any Secondary School independent of the place
where it is based, or independent of theatrical knowledge that teaching staff have, but
they remain curious on practice this learning methodology in their lessons. To sum up,
the main conclusion is that viability of drama application at 4th ESO level in History area
as an experiential and meaningful didactic proposal, is feasible.