[cat] La principal crítica del present treball es resumeix en: aprendre a llegir (en veu
alta o en silenci) no implica automàticament comprendre adequadament allò que
s’està llegint. En aquest treball es realitza una tasca de indagació entorn a un
dels aspectes més transversals de l’educació a tots els nivells: la comprensió
lectora. Primerament s’inclou una revisió crítica de les teories que s’han formulat
al seu voltant, així com també de les principals propostes que s’han elaborat per
tal de salvar les distància entre aprendre a llegir i aprendre a comprendre.
L’objectiu del present treball és el de presentar una proposta destinada a la
millora de la comprensió lectora per alumnes de primer cicle d’ESO, convidant el
professorat a desenvolupar el modelatge en la comprensió lectora, des de i cap
a la interdisciplinarietat i transversalitat.
[eng] The main critique from the present work can be summarised as follows: learning
to read (out loud or in silence) does not automatically imply the person
comprehends properly what he or she is reading. The present work inquires about
one of the most transversal elements from education at all levels: reading
comprehension. Firstly, a review of the main theories around this ability is
extensively exposed, as well as the main proposals so far designed to reduce the
distance between learning to read and learning to comprehend. The aim of this
work is to present another proposal focused on the improvement of reading
comprehension among students in the first cycle of Secondary Education, inviting
the teachers to develop modelling methods to teach reading comprehension,
from and towards interdisciplinary and across disciplines.