[cat] Dintre d’una societat en constant canvis, és fonamental que les institucions educatives
assegurin una orientació acadèmica-professional amb el propòsit de què l’alumnat pugui
adquirir capacitats i competències per adaptar-se i desenvolupar-se en aquesta. Encara
que és un camp molt complex, l’orientació acadèmica-professional és imprescindible i
necessària per a tot l’alumnat al llarg de la seva trajectòria educativa, la qual ajuda a la
presa de decisions que condicionaran el seu futur educatiu, social i professional. El
present treball abasta aquesta necessitat a partir d’una recerca per comprovar com es
realitza en els centres d’educació secundària. A partir de l’anàlisi dels resultats
obtinguts, s’ha dissenyat un programa d’intervenció per treballar l’orientació acadèmicaprofessional mitjançant activitats a les sessions de tutoria, que permeten potenciar i
fomentar l’autoconeixement, el coneixement de l’entorn educatiu i sociolaboral, la presa
de decisions i el projecte vital i professional.
[eng] In a constantly changing society, it is of fundamental importance that educational
institutions guarantee an academic-professional orientation in order for students to
acquire skills and competences to adapt and develop themselves within it. Even though
it is a very involved field, academic-professional guidance is essential and necessary for
all students during their entire educational career, as it helps them to make decisions
that will condition their educational, social, and professional future. This study addresses
this concern on the basis of a research to examine how it is carried out in high schools.
After analyzing the results obtained, an intervention program has been designed to work
on academic-professional guidance by running activities int tutorial sessions, which help
to strengthen and promote self-awareness, knowledge of the educational and sociooccupational environment, decision making and the vital and professional project.