[cat] El present treball estudia, des de l’àmbit educatiu, la influència de l’escola com
element significatiu dins la comunitat. Es pretén elaborar una proposta educativa
centrada a la comarca del Pla de Mallorca, concretament als pobles adherits a
l’IES Sineu, a partir de la participació, l’assessorament i la col·laboració del
Departament d’Orientació Educativa perquè vagi més enllà de l’horari lectiu del
centre, i implicar a bona part de la comunitat educativa i altres institucions de
l’entorn.
Dins el marc de la Teoria Ecològica de Bronfenbrenner i des d’una perspectiva
d’aprenentatge per desenvolupament, es vol aconseguir sensibilitzar a la
comunitat educativa i, si més no, a tota la societat en general, de la importància
d’entendre els centres escolars com institucions vives i dinàmiques que estenen
la seva funció social i educativa, més enllà de les seves jornades escolars
sotmeses a activitats curriculars. A través del recull de les experiències que
apliquen aquest model d’escola en altres territoris internacionals, en la proposta
s’ha adaptat aquest enfocament d’aprenentatge comunitari a la comarca des Pla.
A partir de les aportacions bibliogràfiques es pretén conscienciar a la comunitat
implicada en afers educatius, sobre l’existència i eficàcia d’aquest model d’escola
a temps complet.
A les Illes Balears, el tipus de jornada escolar pública actual juntament amb les
dades de fracàs escolar, posen de manifest que el model vigent s’ha de repensar
i adaptar-lo a les noves exigències socials i, a les noves maneres d’aprendre que
tenen els infants i joves del segle XXI.
Escola a Temps Complet; Aprenentatge per Comunitat, vol ser una proposta
educativa per ajudar a minimitzar els impactes negatius del fracàs escolar i la
desigualtat d’oportunitats existents vers als aprenentatges, a través d’un
programa de connexions entre el centre, les famílies i els agents socioeducatius
de l’entorn o comarca.