[cat] En l’actualitat, el procés ensenyament-aprenentatge es concep des d’una visió
que implica que l’alumnat participi de manera activa i dinàmica en la creació del
propi coneixement, essent la figura del docent una guia durant el procés. Els
models didàctics constructivistes suporten que per a que l’aprenentatge sigui
profund i significatiu, ha de ser útil i motivador per a l’estudiant. A més, aquest
aprenentatge ha de tenir el seu fonament en els coneixements previs de
l’alumne i ha d’aconseguir apropar els continguts teòrics al seu context real i
quotidià. Les metodologies actives com són el treball cooperatiu o
l’aprenentatge basat en projectes s’han utilitzat en els darrers anys per
augmentar la implicació i la motivació de l’alumnat en el procés d’aprenentatge,
integrant els continguts treballats a l’aula i la seva aplicació en contextos de la
vida real, de manera que han permès que l’estudiant pugui aprendre d’una
manera més significativa. Degut a la situació sanitària produïda per la
pandèmia de la COVID-19, alguns centres han hagut de cancel·lar o post-posar
l’ús d’aquestes metodologies, de manera que s’ha reduït al màxim el treball
cooperatiu per tal d’evitar el contacte i la interacció física. De fet, a dia d’avui
ens trobem en una situació de semipresencialitat als centres, on la comunitat
educativa s’ha vist obligada a impartir classes adaptant la programació
“presencial” a un entorn virtual. Ara bé, tot això ha suposat un canvi de medi
però no dels mètodes ja que en la majoria dels centres es du a terme un
ensenyament tradicional, basat en classes magistrals centrades en avançar o
reforçar el contingut teòric però allunyat de la contextualització amb l’entorn. En
el present treball es proposa una adaptació de les estratègies metodològiques
col·laboratives a l’àmbit virtual i es presenta una proposta per dur a terme
l’aprenentatge basat en projectes a l’àrea de Biologia i Geologia en línia, fent ús
dels recursos digitals per tal de mantenir la utilització d’aquestes metodologies
actives a les aules.