[cat] Aquest treball es centra en la prevenció del bullying a partir del disseny d’un
Projecte transversal entre tutoria i l’assignatura de Geografia i Història, dirigida
a un grup d’alumnes de 4t d’ESO de l’IES Binissalem. Per a fer-ho, s’han
plantejat uns objectius generals: tenir un coneixement profund del fenomen de
l’assetjament escolar a l’etapa de secundària obligatòria en el marc teòric i,
després, estudiar les accions realitzades en el context de l’IES Binissalem per
treballar-hi la prevenció. A partir d’aquí, la proposta didàctica ha tractat de
perseguir uns objectius específics com són realitzar un estudi de les relacions
interpersonals dins el grup de 4t d’ESO a partir d’un sociograma i establir un
paral·lelisme entre l’assetjament escolar i l’assetjament que han patit alguns
col·lectius en la Història Contemporània. El mètode aplicat ha estat distint
depenent de la perspectiva des de la qual es treballava l’assetjament: si, per
una banda, es treballava el bullying a nivell de tutoria es duien a terme distintes
activitats i dinàmiques per comprendre el concepte. En canvi, des de Geografia i
Història, s’ha elaborat un projecte en equips cooperatius compost per dues
parts: la primera, una prèvia anàlisi en grup d’experts de com es manifesten
quatre conceptes violència, càstig, revolució i exili en la Història Contemporània
i en el context del Bullying. Després, aquesta idea es consolida amb l’estudi de
tres fites històriques concretes: la Revolució Industrial, Franquisme i la
Revolució tecnològica del segle XX-XXI, per fer mostra de com s’ha
desenvolupat l’assetjament històric i establir una comparativa amb l’assetjament
escolar actual. Per arribar a aquest punt, els alumnes realitzen un procés de
contextualització, investigació, producció (pòster) i difusió per implicar i
responsabilitzar a tota la comunitat educativa. És un treball, en definitiva, que
vol fer mostra de com la Història ens ensenya les conseqüències negatives del
l’assetjament però alhora ajuda per a reconduir les accions i fer una prevenció i
una sensibilització del fenomen.