[cat] Els alumnes que canvien d’etapa educativa de la Primària a la Secundària
s’han d’enfrontar a una sèrie de canvis que poden comprometre l’adaptació, el
seu benestar i el seu rendiment acadèmic. Entre aquests canvis, cal destacar
l’entrada a l’adolescència amb totes les conseqüències associades a nivell físic
i biològic, psicològic, social i acadèmic, entre d’altres esdevinguts del canvi
d’etapa, pròpiament. A més de tots aquests canvis, els alumnes que es troben
actualment en aquest trànsit també pateixen les conseqüències de les diferents
mesures adoptades per fer front a la situació de crisi sociosanitària per la covid19, com puguin ser: aïllament social, augment de l’ús de pantalles, ansietat,
por, incertesa, risc de patir estrès, problemes d’adaptació, etc. Des dels
Departaments d’Orientació s’han de proposar accions encaminades a facilitar
aquest trànsit per garantir una bona adaptació de l’alumnat al nou centre
educatiu. A més a més, enguany s’ha de prioritzar l’acompanyament emocional
dels alumnes. La proposta d’intervenció d’aquest treball neix d’aquestes
necessitats i pretén contribuir a millorar el benestar de la comunitat educativa.
[eng] Students who are in the period between educational stages from Primary to
Secondary education have to face several changes that might endanger their
adaptation, well-being and academic performance. These changes include the
onset of adolescence and its physical, psychological, social and academic
consequences as well as others caused by the change of educational stage
itself. Besides all these changes, students who are moving from Primary to
Secondary education these days are also suffering the consequences of the
steps taken in order to deal with the public health crisis caused by covid-19
such as: social isolation, increase of the use of screens, anxiety, fear,
uncertainty, risk of stress or adaptation issues, etc. Counselling Departments
have to propose actions aimed to ease this transition in order to guarantee a
good adaptation of students to their new schools. In addition, emotional support
should be prioritized at present. The intervention proposal in this work is born
from these needs intending to improve the well-being of all the members of the
educational community