[cat] L’obtenció d’un cert grau d’autonomia a l’aprenentatge, i especialment a
l’assignatura de matemàtiques, és un dels principals objectius educatius de
l’ensenyament, independentment del nivell educatiu i de l’assignatura impartida.
Per aquesta raó, en aquest treball s’analitza el concepte d’autonomia a
l’aprenentatge i s’examinen els principals factors que influeixen en el seu
assoliment, per així establir quines accions, dinàmiques o metodologies
afavoreixen el seu desenvolupament. Inclou els resultats de l’estudi dels
procediments que implica, dels principals factors que condicionen el seu
assoliment i de diverses metodologies d’aprenentatge que l’afavoreixen:
l’aprenentatge basat en problemes, l’aprenentatge basat en projectes i
l'aprenentatge cooperatiu.
Aquesta recerca dóna lloc a una activitat dissenyada amb la finalitat de
desenvolupar l’autonomia dels estudiants 3r d’ESO de l’assignatura de
matemàtiques. Proposa tasques obertes i contextualitzades en el món real que
es realitzen de forma grupal per treballar els continguts del bloc de “Geometria
a l’espai”. A partir dels principis de l’aprenentatge basat en problemes, implica
la repetició per part dels alumnes de les accions que es duen a terme a
l’autoregulació d’un aprenentatge, amb la finalitat que adquireixin els
coneixements i les habilitats necessàries per realitzar aquest procés (i, per tant,
assoleixin una major autonomia a l’aprenentatge). També tracta d’incrementar
la motivació i la participació de l’alumnat per així afavorir la seva implicació en
el seu procés d’aprenentatge i la generació d’un bon entorn d’aprenentatge dins
l’aula.