[cat] En el present treball de fi de màster es realitza una proposta per usar el
procés d’observació i feedback entre iguals (en endavant OFEI) com a estratègia
d’anàlisi contextualitzada de la tasca docent, i com a eina de formació permanent
del professorat.
En els primers apartats del document es farà un recull de la literatura en
relació amb els processos d’observació de la tasca docent. A partir del repàs
d’aquesta informació es proposarà un programa d’OFEI, el qual persegueix:
l’enriquiment a curt, mitjà i llarg termini de la tasca docent; el foment de
dinàmiques col·laboratives i reflexives entre els membres del claustre; i, en última
instància, una millora de la qualitat de l’ensenyament amb el potencial de donar
resposta a les necessitats i reptes que deriven de la realitat específica de cada
centre educatiu.
En aquest programa es proposa que el Departament d’Orientació,
complint amb la seva funció de suport en els processos d’ensenyament i
aprenentatge als centres educatius, jugui un paper destacat en el grup impulsor
del procés d’OFEI. Derivat d’això, es descriurà com els membres d’aquest
departament -comptant amb la col·laboració de la resta del grup impulsortendrien una responsabilitat destacada en la dinamització, el seguiment,
l’acompanyament i l’avaluació del procés al llarg del programa.
[eng] This master thesis elaborates a proposal on how to use the process of
peer observation and feedback as a contextualized strategy to analyse teaching,
and as a tool to promote the Continuing Professional Development of teachers.
In the first sections of this document, a review of the literature on teaching
observation will be made. After analysing this literature, a program based on peer
observation and feedback will be drawn, a program aimed at: enriching teaching
in a short, medium and long term; promoting col·laborative and reflexive
dynamics among teachers; and, lastly, improving teaching quality throughout a
process with the potential to address the needs and challenges that each
educational institution may face as a result of its particular reality.
In this program it is proposed that the Guidance Department, given its
responsibility towards the counselling regarding teaching and learning processes,
plays a central role within a team that will seek to promote the process of peer
observation and feedback within the institution. Therefore, it will be described in
this document how the teachers from this department -in collaboration with the
rest of this team- would be particularly committed towards the promotion,
monitoring, facilitation and evaluation of the program along its application.