[cat] Actualment, els processos de selecció de personal en el món laboral donen cada
vegada més rellevància a les competències emocionals dels candidats i no tant
als coneixements acadèmics (Bisquerra Alzina & Pérez Escoda, 2007). De fet,
l’estudi de les emocions s’ha convertit en el centre de les investigacions en molts
d’àmbits, com és el de l’educació (Fernández Berrocal et al., 2017). Cada vegada
són més els estudis que relacionen positivament la intel·ligència emocional dels
alumnes amb l’obtenció de grans beneficis en diferents àmbits socials i
emocionals que contribueixen al desenvolupament integral dels alumnes
(Fragoso, 2015).
El present treball pretén realitzar una revisió bibliogràfica sobre la intel·ligència i
educació emocional junt amb la rellevància que presenta avui dia en l’àmbit
educatiu. En aquest aspecte, es resumeixen els resultats de diferents estudis
que evidencien els efectes positius del desenvolupament de la intel·ligència
emocional en la convivència a l’aula, rendiment acadèmic, disminució dels estats
depressius entre els alumnes, etc.
També, aquest treball presenta la proposta d’un programa d’educació emocional
per tots aquells centres educatius interessats en el desenvolupament de la
intel·ligència emocional dels seus alumnes. Concretament, es tracta d’un
programa destinat a l’alumnat de 1r de secundària. La vulnerabilitat d’aquests
alumnes junt amb el canvi d’etapa que han d’assumir, els converteixen en
alumnes idonis per iniciar un programa emocional i contribuir en la seva
adaptació i benestar al centre educatiu. El programa compta amb una explicació
detallada de les diferents sessions plantejades, els objectius a assolir,
indicacions a l’hora de la seva implantació, recursos necessaris, així com un pla
d’avaluació que permetrà valorar l’assoliment dels objectius i la necessitat de
realitzar canvis i millores en el programa.