[cat] Actualment, un dels problemes més difícils de treballar per als docents
d’educació secundària és la falta d’interès i la motivació dels alumnes per les
assignatures. Més concretament, l’assignatura de Biologia i Geologia és una
assignatura que no tots els alumnes volen cursar perquè no els hi agrada la
ciència i que, fins el darrer curs d’ESO, es cursa de manera obligatòria. Per tant,
el docent ha d’encarregar-se d’aconseguir engrescar als alumnes i vincular-los a
la ciència mitjançant metodologies innovadores que, a més, assegurin un
aprenentatge significatiu i de qualitat per als alumnes. Així doncs, és essencial
que es creïn activitats que, per una part, augmentin els coneixements i
competències i, per una altra banda, els desperti curiositat i interès per a la
ciència dels estudiants.
Per aquesta raó, amb aquest treball es planteja una proposta didàctica
innovadora fomentada en l’aprenentatge basat en jocs (ABJ). En primer lloc,
s’estudia que és l’ABJ, la seva trajectòria al llarg de la història i les seves
aportacions a nivell educatiu tant per als alumnes com per als docents.
Seguidament, es proposen tres activitats d’ABJ reals i aplicables a tres nivells de
secundaria diferents (1r, 3r i 4rt ESO) dins l’assignatura de Biologia i Geologia i
es desenvolupa la posada en pràctica d’una d’elles a l’institut IES Marratxí.
D’aquesta manera, es demostrarà finalment que l’ABJ és una metodologia
aplicable a qualsevol nivell educatiu, que fomenta l’aprenentatge i les
competències dels alumnes i que, com qualsevol joc, és una eina motivadora i
engrescadora per als estudiants que pot servir per fomentar l’interès i la curiositat
per l’assignatura de Biologia i Geologia.