[cat] El present treball documental versa sobre l’educació intercultural en el
sistema educatiu espanyol. Per realitzar-ho s’ha procedit amb l’anàlisi i revisió
bibliogràfica d’articles i investigacions sobre aquest tema. Amb aquesta revisió
s’ha pogut constatar que les escoles i l’administració actuals s’enfronten a una
tasca prou complicada, la de poder donar una educació integradora per la
població nascuda fora del territori local i al mateix temps promoure oportunitats
educatives per tots els estudiants independentment del seu origen o condició.
L’educació intercultural ha estat un tema de considerable importància per
a investigadors i educadors tant a nivell internacional com en el cas d’Espanya
en els darrers temps. Però l’enfocament conceptual utilitzat ha estat divers i
generalment no s’ha centrat en promoure realment l’equitat i la justícia social. La
resposta a la pregunta si existeix una educació intercultural en les nostres aules
que busca i promou l’equitat en el procés d’ensenyament conformarà la nostra
hipòtesis del treball. Amb aquest document, s’espera contribuir al debat sobre el
paper de l’educació intercultural, presentant les diferents inquietuds, anàlisis i
propostes sobre com s’ha abordat la diversitat cultural en l’educació. Així com
també, com es pot fer un enfocament intercultural adequat quan es busca
l’equitat i la justícia social.
La finalitat és proposar metodologies als docents i també als alumnes per
potenciar al màxim un clima de respecte, tolerància emmarcat dins el paradigma
inclusiu. Cal tenir en compte les noves perspectives que ofereixen els escenaris
socioculturals i tenir-les en compte en els programes curriculars i metodològics
dins el centre educatiu. Per això la proposta didàctica que es proposa en el
present treball, centrada en el currículum de Valors ètics, està centrada en
atendre i entendre la diversitat en totes les seves formes utilitzant el principi del
Disseny Universal de l’Aprenentatge.