[cat] L’objectiu d’aquest treball ha estat analitzar les bases de l’aprenentatge de la
lectoescriptura i l’efectivitat de les metodologies aplicades en dues aules d’educació
infantil amb 42 alumnes d’una mitjana d’edat de 5 anys i 10 mesos. Per a dur a terme
el treball s’ha realitzat una observació a l’aula, s’ha participat en les tasques de
lectoescriptura i s’han analitzat els resultats dels infants en tres moments del curs. La
metodologia utilitzada ha estat la d’agrupaments homogenis i suport de la
metodologia multisensorial dels Kinestemas®. També s’ha observat l’evolució en
l’aprenentatge de la lectoescriptura amb un infant amb dislèxia. Els resultats obtinguts
assenyalen que la metodologia multisensorial ha estat efectiva per a l’infant amb
dificultats amb la lectoescriptura i s’ha vist una evolució positiva. No obstant això, no
es pot afirmar el mateix amb la resta d’infants d’Educació Infantil ja que el seu progrés
seria més atribuïble al tipus d’agrupament elegit que a la metodologia multisensorial
en sí.
[eng] The aim of this work was to analyze the basics of learning to read and write
and the effectiveness of the methodologies applied in two classrooms of early
childhood education with 42 students with an average age of 5 years and 10 months. .
In order to carry out the work, an observation was made in the classroom, aswell as
taking part in the reading and writing tasks. The results of the children were analyzed
in three moments of the school year. The methodology used was that of homogeneous
groupings and Kinestemas® multisensory methodology. A developmental trend has also
been observed in literacy with a child with dyslexia. The results show that the
multisensory methodology has been effective for children with reading and writing
difficulties and a positive evolution has been observed. However the same cannot be
said for the other children in early childhood education whose progress would be more
attributable to the type of grouping than to the multisensory methodology itself