Observació entre iguals com a desenvolupament professional docent: cap a una cultura col·laborativa en centres de primària i secundària (PeerObserv)

Show simple item record

dc.contributor.author De la Iglesia Mayol, Begoña
dc.contributor.author Forteza Forteza, Dolors
dc.contributor.author Moreno Tallón, Francisca
dc.contributor.author Bauzà Sampol, Antoni
dc.contributor.author Llabrés Fuster, Joana
dc.contributor.author Tirado, Miguel Àngel
dc.date 2022
dc.date.accessioned 2023-07-12T09:45:13Z
dc.date.available 2023-07-12T09:45:13Z
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/161166
dc.description.abstract [cat] L’observació entre iguals consisteix en parelles de docents, amb graus d’experiència i estatus similars, que acorden observar-se mútuament, un o diversos aspectes pedagògics de la seva acció a l’aula, per mitjà d’instruments de recollida d’evidències de la pràctica docent a l’aula que s’utilitzen per, posteriorment, oferir-se un feedback o retroalimentació constructiva que permeti la reflexió i la concreció d’objectius de millora de la pràctica d'ambdós docents (Duran, Corcelles i Miquel, 2020). Hi ha estudis que han analitzat l’impacte que té aquesta estratègia en la constitució de l’escola com a comunitat de pràctica (Darling-Hammond, 2006), tot i que no és encara una pràctica habitual. Segons l’informe Talis 2018, a l’Estat espanyol només un 19% dels docents es formen en activitats basades en l’aprenentatge i l’observació entre iguals (la mitjana de l’OCDE és 44%). El 80% del professorat dels països de l’OCDE considera que la formació contínua que més influència ha tingut sobre el seu treball és la basada en la col·laboració entre iguals (OCDE, 2019). Hi ha evidències que assenyalen que els docents que intercanvien idees i pràctiques declaren tenir nivells més alts de satisfacció en el treball, autoeficàcia i millor relacions amb els estudiants (OCDE, 2019). Tot i que la recerca sobre observació entre iguals és encara limitada, com també ho és la seva pràctica, les investigacions disponibles assenyalen beneficis tant per a la persona que fa d’observadora, com per a l’observada. L’observació entre iguals és també un escenari per oferir i rebre feedback constructiu (Rosselló i De la Iglesia, 2021), no pas per jutjar l’actuació docent del company. L’objectiu dels observadors no és qualificar el company, sinó estimular la reflexió a partir d’evidències i defugir de les interpretacions subjectives. No cal dir que l'observació entre iguals constitueix una forma bàsica de docència compartida i, per tant, és una bona manera d'introduir aquestes pràctiques i desenvolupar habilitats que són presents en totes les altres formes de docència compartida Amb tot, l'objectiu general de la recerca que presentam és analitzar l'efectivitat de la pràctica d'observació entre iguals (OEI) per a la millora del desenvolupament professional docent (DPD) i oferir recursos i guies per a la seva utilització efectiva en els centres educatius de primària i secundària, amb el propòsit d'ajudar a generar una cultura més col·laborativa que promogui l'aprenentatge docent entre iguals. ca
dc.language.iso cat ca
dc.relation.ispartof IV Jornades de Recerca i Innovació Educativa, p. 21 ca
dc.subject 06 - Organitzacions. Associacions. Congressos. Exposicions. Museus ca
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other cultura col·laborativa ca
dc.subject.other centres de primària i secundària ca
dc.subject.other cultura colaborativa es
dc.subject.other centros de primaria y secundaria es
dc.subject.other collaborative culture en
dc.subject.other primary and secondary schools en
dc.title Observació entre iguals com a desenvolupament professional docent: cap a una cultura col·laborativa en centres de primària i secundària (PeerObserv) ca
dc.type info:eu-repo/semantics/conferenceObject ca


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics