La pràctica docent i la prevenció de l'abandonament primerenc de la formació professional: aproximació empírica i proposta d'intervenció

Show simple item record

dc.contributor.author Pinya Medina, Carme
dc.contributor.author Salvà Mut, Francesca
dc.contributor.author Pinya Medina, Carme
dc.contributor.author Oliver Trobat, Miquel Francesc
dc.contributor.author Tugores Ques, Maria
dc.contributor.author Adame Obrador, Maria Teresa
dc.contributor.author Álvarez García, Olaya
dc.contributor.author Quintana Murci, Elena
dc.contributor.author Vecina Merchante, Carlos
dc.contributor.author García De Olalla, Arturo
dc.date 2022
dc.date.accessioned 2023-07-17T08:43:49Z
dc.date.available 2023-07-17T08:43:49Z
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/161209
dc.description.abstract [cat] Aquest projecte se centra en l’anàlisi dels estils d’ensenyament i en les pràctiques docents del professorat en l’educació secundària professional i en la seva influencia en la millora del rendiment educatiu i la prevenció de l’abandonament primerenc de la formació professional (ATEFP). Cal tenir en compte que, malgrat els avenços produïts en els darrers anys, Espanya i més concretament Balears, presenten altes taxes d’abandonament primerenc de l’educació i la formació. També és elevat l’abandonament dels estudis a la formació professional (Cerdà-Navarro, 2019; Salvà-Mut, 2018; Salvà-Mut et al., 2020). En aquest context es fa necessari recollir i evidenciar la importància del professorat i de la seva pràctica docent en la prevenció de l’abandonament i en el rendiment acadèmic de l’alumnat (Wentzel, 2009; Taylor i Parsons, 2011). A partir d’aquest marc, prenem com a referència un dels models conceptuals més desenvolupats per a l’estudi de la influència de les pràctiques pedagògiques en els processos d’ensenyament-aprenentatge: la Teoria d’Autodeterminació. Aquesta identifica tres factors bàsics en la prevenció de l’abandonament i la millora dels resultats acadèmics: la vinculació entre professorat i alumnat, els tipus i fonts de motivació de l’alumnat i les estratègies d’ensenyament-aprenentatge docent (Vansteenkiste i Ryan, 2013; Ryan i Deci, 2017). El projecte s’estructura en dues fases: una primera fase descriptiva-explicativa on es recullen dades quantitatives a partir de l’administració de dues eines validades (TSES: Teachers Self Efficacy Scale i SIS: Situations in School); i una segona fase d’implementació i transferència on es desenvolupen dos plans pilots a centres educatius. Els resultats del projecte aportaran evidències sòlides de base científica per al desenvolupament d’estils d’ensenyament i pràctiques docents d’èxit. Es preveu que l’impacte dels resultats serà rellevant per la seva contribució a: a) abordar una de les problemàtiques centrals de l’educació, de la societat i de l’economia: les elevades taxes d’abandonament primerenc de la formació professional (APFP) en un context en el què s’ha arribat a considerar el nivell d’educació secundària superior com el mínim requerit per a l’accés al món laboral, a l’educació per a tota la vida i, més globalment, a l’exercici dels drets de la ciutadania. b) transferir i difondre els resultats entre la comunitat educativa a partir d’un catàleg d’eines i pràctiques d’èxit per a la millora del rendiment acadèmic i la prevenció de l’APFP. D’altra banda, es preveu la utilització dels resultats per part dels centres de formació professional, dels organismes responsables de la mateixa, així com en la formació inicial i continuada del professorat. En definitiva, es tracta d’aportar evidències, estratègies i instruments que contribueixin al coneixement científic sobre estils docents i la seva relació amb el rendiment acadèmic de l’alumnat, així com la seva transferència en eines i pràctiques pedagògiques d’èxit concretes per la prevenció i la reducció de l’abandonament primerenc en aquests nivells educatius. ca
dc.language.iso cat ca
dc.relation.ispartof IV Jornades de Recerca i Innovació Educativa, p. 37 ca
dc.subject 06 - Organitzacions. Associacions. Congressos. Exposicions. Museus ca
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other pràctica docent ca
dc.subject.other prevenció ca
dc.subject.other abandonament estudis ca
dc.subject.other Formació Professional ca
dc.subject.other práctica docente es
dc.subject.other prevención es
dc.subject.other abandono estudios es
dc.subject.other Formación Profesional es
dc.subject.other teaching practice en
dc.subject.other prevention en
dc.subject.other drop out studies en
dc.subject.other Vocational training en
dc.title La pràctica docent i la prevenció de l'abandonament primerenc de la formació professional: aproximació empírica i proposta d'intervenció ca
dc.type info:eu-repo/semantics/conferenceObject ca


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics