dc.description.abstract |
[cat] Aquest projecte se centra en l’anàlisi dels estils d’ensenyament i en les pràctiques docents del professorat en l’educació secundària professional i en la seva influencia en la millora del rendiment educatiu i la prevenció de l’abandonament primerenc de la formació professional (ATEFP).
Cal tenir en compte que, malgrat els avenços produïts en els darrers anys, Espanya i més concretament Balears, presenten altes taxes d’abandonament primerenc de l’educació i la formació. També és elevat l’abandonament dels estudis a la formació professional (Cerdà-Navarro, 2019; Salvà-Mut, 2018; Salvà-Mut et al., 2020). En aquest context es fa necessari recollir i evidenciar la importància del professorat i de la seva pràctica docent en la prevenció de l’abandonament i en el rendiment acadèmic de l’alumnat (Wentzel, 2009; Taylor i Parsons, 2011). A partir d’aquest marc, prenem com a referència un dels models conceptuals més desenvolupats per a l’estudi de la influència de les pràctiques pedagògiques en els processos d’ensenyament-aprenentatge: la Teoria d’Autodeterminació. Aquesta identifica tres factors bàsics en la prevenció de l’abandonament i la millora dels resultats acadèmics: la vinculació entre professorat i alumnat, els tipus i fonts de motivació de l’alumnat i les estratègies d’ensenyament-aprenentatge docent (Vansteenkiste i Ryan, 2013; Ryan i Deci, 2017).
El projecte s’estructura en dues fases: una primera fase descriptiva-explicativa on es recullen dades quantitatives a partir de l’administració de dues eines validades (TSES: Teachers Self Efficacy Scale i SIS: Situations in School); i una segona fase d’implementació i transferència on es desenvolupen dos plans pilots a centres educatius.
Els resultats del projecte aportaran evidències sòlides de base científica per al desenvolupament d’estils d’ensenyament i pràctiques docents d’èxit.
Es preveu que l’impacte dels resultats serà rellevant per la seva contribució a: a) abordar una de les problemàtiques centrals de l’educació, de la societat i de l’economia: les elevades taxes d’abandonament primerenc de la formació professional (APFP) en un context en el què s’ha arribat a considerar el nivell d’educació secundària superior com el mínim requerit per a l’accés al món laboral, a l’educació per a tota la vida i, més globalment, a l’exercici dels drets de la ciutadania.
b) transferir i difondre els resultats entre la comunitat educativa a partir d’un catàleg d’eines i pràctiques d’èxit per a la millora del rendiment acadèmic i la prevenció de l’APFP. D’altra banda, es preveu la utilització dels resultats per part dels centres de formació professional, dels organismes responsables de la mateixa, així com en la formació inicial i continuada del professorat.
En definitiva, es tracta d’aportar evidències, estratègies i instruments que contribueixin al coneixement científic sobre estils docents i la seva relació amb el rendiment acadèmic de l’alumnat, així com la seva transferència en eines i pràctiques pedagògiques d’èxit concretes per la prevenció i la reducció de l’abandonament primerenc en aquests nivells educatius. |
ca |