dc.description.abstract |
[cat] A grans trets, entenem per història pública els productes i activitats realitzades fora de l'àmbit acadèmic estricte, amb la intenció d'arribar a un públic ampli i divers. Els orígens de la història pública es remunten a la dècada de 1970 als Estats Units. Robet Kelly va ser qui va fer servir per primera vegada el terme PUBLIC HISTORY, per referir-se a l'ús d'historiadors i del mètode històric fora de l'acadèmia. Als anys 90 del segle XX es van desenvolupar interessants debats sobre allò públic i les audiències, cosa que va desembocar, ja entrat el segle XXI, en una evolució del concepte d'història pública que ja no s’entén només com a l'ús d'historiadors fora de l'acadèmia, sinó com a una història feta PER, PER i AMB el públic. En qualsevol cas, la història pública és, sobretot, un marc de possibilitats i relacions, poc explorat des de la historia de l’escola, l’objectiu del qual és democratitzar la producció i difusió del coneixement històric.
L'estudi històric de la cultura i les pràctiques escolars, que hem desenvolupat en projectes anteriors, ens ha permès constatar l'existència d'imaginaris construïts i difosos a través de la història pública. Aquests imaginaris, sovint estereotipats, són els que majoritàriament defineixen la percepció social que es té tant dels docents com de les seves pràctiques. La investigació històrica de passat escolar, basada en l'anàlisi de tota mena de fonts que actuen com a evidències documentals, ens ha permès superar aquests estereotips i introduir matisos sobre la pràctica escolar passada. No obstant això, veiem necessària una interacció i col·laboració més gran entre els historiadors de l'educació i els diferents agents que treballen en l'elaboració i difusió de productes d'història pública (documentals, exposicions, catàlegs, llibres commemoratius, etc.), amb l’objectiu de donar més fiabilitat científica a aquests productes i alhora fer arribar a la societat els resultats de la nostra investigació
El nostre projecte de recerca, PID2020-113677GB-I00, proposa l'estudi de la història pública de l'educació a Espanya i la seva influència en la construcció d'imaginaris col·lectius sobre els docents i les pràctiques. Tot això per poder incidir en projectes col·laboratius entre la història educativa acadèmica i la història pública de l’educació. Pretenem contribuir a elaborar estratègies per millorar la fiabilitat científica dels productes i fenòmens de divulgació pública de la història de l'educació en general i garantir una transferència correcta dels coneixements històrics sobre la professió docent i la pràctica educativa entre la població en general, però també entre els escolars en particular.
Entre els nostres objectius hi ha el de fomentar, a les aules de primària i secundària de les Balears, una lectura crítica de la història pública sobre l'educació, així com elaborar estratègies didàctiques perquè, des de les aules, es pugui treballar la història del propi centre educatiu . |
ca |