dc.description.abstract |
[cat] Des que qualsevol nin forma part d'un grup coral, directament o indirectament està aprenent valors, conductes i competències de manera conscient o inconscient (Ferrer, 2011). A més els cors infantils són importants contextos per a l'aprenentatge de la música i posseeixen una àmplia projecció sociocultural (Aranguren i Jimeno, 2009). Després d’una recerca bibliogràfica sobre l’origen i l’evolució del món coral, aquest treball aborda l’estudi de les entitats o agrupacions de corals infantils de Mallorca, elaborant un estat de la qüestió actual i aprofundint en l’anàlisi de la metodologia d’una mostra representativa de corals. A més, tenint en compte que les corals infantils són contextos educatius, es realitza una proposta de projecte per a la implementació rigorosa del cant coral infantil a les escoles de primària de Mallorca.
L’objectiu general de la tesi és oferir un estat de la qüestió sobre les corals infantils a l’illa de Mallorca per tal d’augmentar la presència d’aquest fenomen social, educatiu i musical en les diferents institucions i ajudar en el camí del reconeixement a tot allò positiu que aporta a la societat. Per tal que això sigui possible serà necessari conèixer els orígens i l’evolució del cant coral, oferir una panoràmica general sobre quins són els principals mètodes per a l’ensenyament del cant coral infantil i de com el cant coral és una important eina educativa, i analitzar les corals infantils i juvenils existents a l’illa de Mallorca a l’actualitat.
Pel que fa a la metodologia emprada, al marc teòric es parlarà de l’origen del cant coral a Europa i Espanya, dels inicis i l’evolució del cant coral a les Illes Balears i dels orígens i l’evolució del cant coral infantil partint també d’Europa i concretant-ho al cas de les Illes. Hi haurà a més un segon apartat on es parlarà del cant coral infantil i juvenil com a eina educativa i de la metodologia relacionada amb aquesta activitat infantil. Així doncs, per a la realització del marc teòric serà necessari emprar una metodologia basada en l’anàlisi de fonts bibliogràfiques, premsa, testimonis orals i altres documents que ajudin a comprendre el món coral en les seves diferents dimensions. Per analitzar les corals infantils i juvenils a l’actualitat serà necessari emprar una metodologia qualitativa i/o quantitativa que s’adapti a les diverses necessitats que vagin sorgint per tal d’entendre la realitat del món coral infantil de les Balears. L’element principal de recollida d’informació serà el contacte directe amb les diferents entitats i directors corals mitjançant el correu electrònic, el telèfon o l’entrevista. La investigació tendrà el suport d’un qüestionari validat, la informació del qual es recollirà en una taula amb les diferents variables que es pretenen aconseguir. Pel que fa als resultats i a la discussió d'aquests, caldrà esperar a la darrera fase d'aplicació del qüestionari que encara no s'ha realitzat. És necessari tenir en compte pel que fa a la limitació de l'estudi que les corals actuals estudiades es troben només a l'illa de Mallorca i que aquestes s'han vist afectades en aquests darrers anys per la Covid-19. Malgrat tot, es poden aportar algunes conclusions referents al marc teòric, més concretament sobre l'origen i evolució del món coral a Europa, Espanya i Mallorca, incloent-hi també el món coral infantil. |
ca |