L'educació masculina en els col·legis religiosos de la Postguerra (1939-1945)

Show simple item record

dc.contributor.author Moll Bagur, Sergi
dc.date 2022
dc.date.accessioned 2023-07-17T09:04:43Z
dc.date.available 2023-07-17T09:04:43Z
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/161213
dc.description.abstract [cat] El treball que es presenta a continuació es basa en l’estudi dels col·legis religiosos, delimitant la recerca a les Illes Balears i a un període històric concret: la Postguerra (1939-1945). Tradicionalment, la Història de l’Educació s’ha aproximat a la realitat de l’escola confessional a partir de models interpretatius eminentment educatius i pedagògics (Tiana, 1994). Malgrat que aquestes institucions duguin a terme funcions educatives, no s’ha d’ocultar la seva condició d’empreses i organitzacions religioses, les quals operen en un mercat educatiu que exigeix, per a l’assoliment de la supervivència i creixement empresarial, l’aplicació de distintes estratègies socialitzadores i comercials (Dávila, Naya i Zabaleta, 2017; Moll i Comas, 2022). En conseqüència, aquesta tesi doctoral va més enllà de l’enfocament històricoeducatiu, ampliant l’espectre metodològic a altres ciències socials i a branques sectorials de la historiografia centrades en la ciència econòmica i les organitzacions religioses. Les qüestions específiques a les quals s’ha volgut donar resposta amb aquest plantejament se sintetitzarien en dos eixos temàtics: els principis rectors que conformaven la cultura escolar d’aquests centres i els condicionaments endògens i exògens que la configuraven (Julia, 1997). Per assolir els objectius proposats, s’ha aplicat el mètode històric, el qual, adaptant-lo a les necessitats de la historiografia educativa, ha sotmès a la crítica corresponent les diferents fonts històriques utilitzades per a l’esclariment de l’objecte d’estudi. Així mateix, cal destacar que l’accés restringit als arxius d’aquests centres, lluny d’esdevenir un obstacle per a la investigació, tal com alguns autors han suggerit (Royo, 1984; Yetano, 1988), ha esdevingut un factor d’oportunitat, ja que ha fomentat la localització, l’anàlisi i la triangulació de nombrosos testimonis inèdits (memòries de pràctiques, revistes escolars, fotografies, testimonis orals, etc.) situats tant a arxius públics com familiars. Com a principals resultats de la tesi s’apunta a l’existència d’una cultura escolar pròpia dels col·legis religiosos (Moll i Sureda, 2020), els quals compartien una estructura i dinàmica interna que els diferenciava significativament de l’escola pública. Aquests elements estructurals s’aglutinaven i conformaven diferents dimensions organitzatives (escola, santuari i empresa), les quals, seguint un full de ruta corporatiu, aplicaven de forma coordinada un seguit d’estratègies amb fins escolars, socials i comercials (Moll i Sureda, 2021). ca
dc.language.iso cat ca
dc.relation.ispartof IV Jornades de Recerca i Innovació Educativa, p. 45 ca
dc.subject 06 - Organitzacions. Associacions. Congressos. Exposicions. Museus ca
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other educació masculina ca
dc.subject.other col·legis religiosos ca
dc.subject.other Postguerra espanyola ca
dc.subject.other educación masculina es
dc.subject.other colegios religiosos es
dc.subject.other Postguerra española es
dc.subject.other masculine education en
dc.subject.other religious colleges en
dc.subject.other Spanish postwar en
dc.title L'educació masculina en els col·legis religiosos de la Postguerra (1939-1945) ca
dc.type info:eu-repo/semantics/conferenceObject ca


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics