[cat] En aquesta comunicació es mostra una proposta de treball d’investigació que forma part dels estudis de doctorat d’educació de la Universitat de les Illes Balears.
L’acolliment familiar ha estat una resposta a la demanda social que cada vegada es trobava més present dins el nostre país. Aquestes noves formes de donar a resposta a la necessitat del suport social als menors fora del seu nucli familiar va legalitzar-se per primera vegada a finals del segle passat amb el Codi Civil i amb la posterior Llei Orgànica 1/1996, del 15 de gener de Protecció Jurídica del Menor, que van assentar les bases d’aquestes formes de protecció. La dificultat actual radica en la detecció d’un canvi de trajectòria en la protecció dels menors, algunes causes que ho provoquen són les dificultats existents en posar en marxa els programes (reconeixement institucional, captació de famílies, preparació d’aquestes, equips de suport...) (Del Valle et al., 2008) a més del gran nombre d’acolliment finalitzats per causes externes a la consecució dels seus objectius. Per aquest motiu, els objectius de la recerca són comprendre els elements que han de tenir les formacions per a famílies d’acolliment a més del seu posterior seguiment i suport per maximitzar l’èxit d’aquests (entenent èxit com la no finalització no programada) i per un altre costat examinar i comparar la formació que es duu a terme a països europeus per a les famílies d’acolliment, així com el seguiment i suport d’aquestes famílies durant el període d’acolliment dels menors. Aquests objectius es concreten a diferents objectius específics.
Per donar resposta als objectius plantejats es durà a terme una recerca mixta en el que es combinaran la recollida de dades qualitativa i quantitativa. Les tècniques que utilitzarem per aquesta recollida de dades seran el anàlisis de documents i produccions, l’entrevista per conèixer amb major profunditat els programes de formació i el seu seguiment i tècnica Delphi. Tot això es realitzarà mitjançant tres fases diferenciades on hi ha una primera d’anàlisis documental de la literatura publicada sobre el tema, un segon període on ens centrarem en recollir, analitzar i comparar el programes de formació i una darrera fase que consistirà en elaborar un programa de formació model. Per últim hem de concretar que aquesta anàlisis de dades s’adequarà al tipus de dades recollides disposant per tant de dades quantitatives i qualitatives que s’analitzaran mitjançant el programa SPSS i el software MAZQDA respectivament. Aquest treball es troba en un període inicial per la qual cosa no podem exposar resultats ni la discussió d’aquests.