[cat] El projecte "Fomentando el pensamiento científico y crítico en estudiantes de primaria mediante juegos serios de aprendizaje” finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) pretén innovar la l’alfabetització i la cultura científica i tecnològica escolar desenvolupant el pensament crític entre els escolars de primària, mitjançant el pensament científic propi de l’aprenentatge del àmbit de la ciència escolar, ja que ambdós tipus de pensament són equiparables i semblants.
Un objectiu paral·lel és formar al professorat de les escoles, capacitant-los per a assolir l’objectiu anterior, amb d’una formació en servei dins una pràctica educativa col·laborativa entre els participants, compartint l’apropiació personal i cooperativa dels jocs, el pla d’activitats, els material, el desenvolupament didàctic i les seves experiències personals d’aula.
Set centres escolars de les Illes participen al projecte que la Universitat de les Illes Balears ha engegat durant aquest curs: CEIPs Santa Maria del Mar, Urbanitzacions, Mare de Déu del Toro i Sa Casa Blanca i CCs Bisbe Verger, Sant Antoni Abat, Arcàngel Sant Rafel. El projecte s’inicia amb una primera reunió formativa de presentació als mestres dels jocs i els materials didàctics complementaris (seqüencia d’ensenyament-aprenentatge, lectures de casos històrics i guies d’activitats) per a la seva apropiació, adaptació al context i implementació pràctica a l’aula. Ara es troben a la fase d’apropiació i desenvolupament personal dels materials lliurats pels investigadors.
El format metodològic dels materials és de jocs cooperatius seriosos que ofereixen una analogia de la pràctica científica per validar els coneixements i per desenvolupar destreses del pensament crític i científic. Els quatre tipus de jocs (trencaclosques, daus, caixes negres i jocs de cartes) comparteixen i transmeten, a través de les activitats, una imatge adequada de la naturalesa de la ciència: la pràctica científica estudia els objectes del món natural partint d'una informació limitada i parcial, fent hipòtesis i confirmant-les a través de processos de pensament raonat i lògic.
Cada joc planteja als estudiants un repte adaptat a la seva edat, la resolució competitiva del qual permet emular aspectes epistèmics (raonament sobre les evidències) i socials (competició i cooperació entre els científics) de la pràctica científica. En aquest cas, s'emfatitzen el desenvolupament i l'exercici de les destreses de pensament crític i científic necessàries per resoldre el repte i guanyar el joc (raonar, discutir, convèncer, col·laborar).
La transferència principal a la pràctica educativa és doble: aprenentatge de pensament i formar al professorat. Estudiants i professorat practiquen i adquireixen destreses de pensament crític i científic que impliquen aquests aprenentatges de l'alfabetització científica, i, en particular, una visió de la naturalesa de la ciència que sigui una vacuna contra desinformació i pseudociències. A més, les activitats de joc, adaptades a l'edat i neutrals quant al gènere, transmeten una imatge de la ciència més realista, emocionant i motivadora per a les vocacions científiques. Finalment, a través del projecte els mestres se auto-formen per ensenyar el bloc 1 del currículum escolar de ciències (l’activitat científica) del qual en formen part els continguts anteriors.