dc.description.abstract |
[cat] L’escola Bisbe Verger (Santanyí) ha desenvolupat amb els seus alumnes de sisè de primària al mes de gener 2022 el primer joc (tangram) del projecte innovador “Jocs per aprendre a pensar", finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT).
El joc tangram és especial i difícil, amb peces que s’encaixen amb forma de quadrat. Els alumnes composen el quadrat a partir de les peces separades, després de pensar. Llavors s'aporta una nova peça i els alumnes son desafiats de nou a compondre un quadrat, incloent la nova peça. Volem aconseguir resiliència per pensar i recombinar les peces a un nou quadrat aparentment impossible.
L’activitat emula de manera senzilla i analògica un tret complex en ciència, com ara, el procés de canvi, exemplificat amb una lectura sobre la generació espontània de la vida. L'elaboració d'una primera teoria científica equival al primer tangram; després, Redi descobreix un nou fet, que nega la generació espontània de la vida (la nova peça del tangram); llavors, s'ha d’elaborar una nova segona explicació, en aquest cas oposada a l’anterior, que inclogui el fet nou (al joc elaborar quadrat del segon tangram amb una peça més).
Volem aconseguir que els estudiants reflexionin i se n’adonin que la ciència és dinàmica, pràctica, i canvia a mesura que el nostre coneixement del món augmenta. També, mostrar la importància de ser un participant actiu en el procés d'aprenentatge. A través de l’ activitat al joc, els estudiants toquen com el coneixement científic canvia quan es descobreixen fets nous i poden elaborar la possibilitat que també pot canviar per altres causes, fins i tot ser oposat totalment a l’anterior.
També volem aconseguir amb aquest procés innovador formació en servei del professorat de l’escola, fent-nos competents per a assolir l’objectiu anterior, mitjançant una pràctica educativa cooperativa entre mestres, una apropiació personal, compartida i cooperativa dels jocs, el pla d’activitats, els materials, el desenvolupament didàctic i les experiències personals d’aula.
Els mestres van elaborar la següent una guia de les tasques desenvolupades del tangram:
• Els alumnes fan la lectura i posterior reflexió sobre el text de la “generació espontània”.
• Reflexionen i analitzen la seva percepció del tema omplint un qüestionari senzill.
• Experimentació amb tangram.
• Presentació del primer tangram senzill (en 30 segons han arribat a la solució).
• Afegim una peça més simulant una nova teoria científica que descol·loca l'anterior teoria (triguen gairebé 40 minuts a composar el nou quadrat).
• Tornada al qüestionari inicial, després d'haver fet servir el joc com a eina d'acostament a la ciència.
Finalment, els mestres avaluen l’activitat. L'avaluació de les respostes al qüestionari sobre la lectura va revelar que la reflexió dels estudiants no havia estat suficient, sinó que manifestava la necessitat d'un treball pràctic (el tangram). Després del tangram vam reflexionar sobre el seu traspàs a la ciència i novament sobre dubtes apareguts a la lectura i afegim informació relacionada amb les observacions realitzades a través del joc. Continuarem innovant amb altres jocs sobre la pràctica científica dins el projecte FECYT. |
ca |