[cat] L’escola Santa Maria del Mar (Cala d’Or) ha desenvolupat amb els seus alumnes de sisè de primària al gener de 2022 el joc de cartes del projecte abreujat com a “Jocs per aprendre a pensar", finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT).
El joc de cartes simula el perenne objectiu legal de la ciència i vol aconseguir que els estudiants descobreixin, codifiquin i validin lleis naturals. En aquest joc els estudiants assumeixen, al nivell propi de la seva edat, el rol d'un equip científic que cerca coneixements davant de la natura, que ofereix una informació fragmentària. Els estudiants participen en un joc de cartes molt especial, fent observacions de les cartes que la natura juga d’acord a la llei que amaga. A més, volem aconseguir que pensin i proposin hipòtesis sobre la llei que creuen percebre, i que les confirmin o falsin a mesura que es van jugant les cartes. El joc repta als estudiants a endevinar la llei natural observant les cartes jugades per la natura.
Encara que els estudiants competeixen per guanyar el joc (com ho fan els científics per la primacia dels descobriments), l'objectiu no és només guanyar el joc, sinó que volem proporcionar oportunitats reals a tots els estudiants de practicar les normes i els processos de la ciència: pensar, observar, argumentar, planificar, reflexionar, cooperar, manipular, construir models, i estimular el pensament creatiu per a la presa de decisions i la resolució del problema de descobrir la llei desconeguda, en un context permanentment canviant. A cada joc, els estudiants intenten ser els primers a descobrir la llei oculta en la sèrie de cartes que van apareixent a mesura que es desenvolupa el joc, i que emula la competència entre científics per ser els primers a aconseguir els descobriments.
Al final, els estudiants llegeixen un text tret de la història de la ciència sobre el principi d’Arquímedes, una llei de la natura que il·lustra el cas practicat al joc (explicacions i teories, arguments, lleis i la dimensió social dels descobriments científics).
També volem aconseguir amb aquest procés innovador formar al professorat de l’escola, per a assolir l’objectiu d’ensenyar com és la ciència i els científics, amb una formació en servei mitjançant una pràctica educativa cooperativa entre els mestres, compartint l’apropiació personal dels jocs, i l’elaboració cooperativa del pla d’activitats, els materials, el desenvolupament didàctic i les experiències personals d’aula.
El canvi innovador fa que els estudiants practiquin el raonament científic sobre una guia didàctica, dissenyada per anotar acuradament les cartes jugades, idear hipòtesis, realitzar prediccions sobre les cartes que jugarà la natura, raonar sobre les diferents alternatives abans de cada predicció, així com les raons què obliguen a modificar una hipòtesi que no ha estat confirmada per la carta jugada per la natura, fins que descobreixen la llei com a resultat final del joc.
La pràctica va anar bé, els nins alternaren els rols de natura (creativitat de lleis) y científics (descobridors) i reclamen més temps pel joc.