[cat] L’IES Antoni Maura va començar al curs 2013-14 un procés de millora. Veníem d’una situació de desmotivació generalitzada i problemes de convivència a les aules.
Es varen dur a terme diversos canvis: potenciació de la tutoria, eliminació de les amonestacions, implementació del treball cooperatiu, treball per projectes i millora de la competència digital (Chromeboks)
Des del curs 2014-15 fins al curs 2017-18 el departament de Ciències Socials va formar part de l’equip de treball de Projectes interdisciplinaris d’ESO.
El principal objectiu del canvi metodològic era millorar el procés d’aprenentatge partint de la base de que això només es podia fer amb una aproximació emocional a l’alumnat i amb uns aprenentatges més competencials i aproximats a la realitat.
Volíem que l’alumnat pogués transferir els seus aprenentatges a la vida real i que la geografia i la història passassin a ser eines per entendre el present.
A partir del curs 2019-20 es va decidir fer una passa endavant potenciant la creació de Unitats Competencials. A la vegada es va optar per crear la matèria de Projectes Socials-Català de 4 hores a 1r ESO, els curs 2020-21 es varen implementar 6 hores de Projectes de Ciències Socials a 2n ESO i al curs 2021-22 s’han establert 4 hores de Projectes de Ciències Socials a 3r ESO.
La primera feina del departament va ser la reorganització del Currículum en els diferents cursos:
1ESO- Geografia Física i Humana
2ESO- Prehistòria i Història Antiga
3ESO- Història Medieval i Moderna
La metodologia utilitzada es basa en l’aprenentatge per Projectes on es treballen i avaluen els estàndards d’aprenentatge i les competències.
Cada projecte té la següent estructura seguint un fil conductor: Happening, Context, Activitats d’aprenentatge que segueixin el Cicle de Kolb i Producte final.
Alguns dels Projectes treballats són Del Maura al Món, MauraNostrum, Regne de Maura.
S’utilitza el treball cooperatiu, rutines i estructures de pensament, Visual Thinking, competència digital, visites d’experts...
Hem aconseguit augmentar la presència de les Ciències Socials a 1r, 2n i 3r ESO. La motivació, implicació i resultats de l’alumnat als diferents projectes i als seus productes finals ha millorat molt, gràcies a les metodologies actives.
Els projectes implantats s’han vist enriquits gràcies a l’aportació contínua del professorat de diferents disciplines, totes elles de caràcter humanístic, que han impartit classe als projectes de Ciències Socials al llarg de tot el procés del canvi metodològic.
El nostre objectiu és consolidar els projectes ja establerts en el primer cicle d’ESO i, si la nova llei educatiu ho permet, implementar aquesta metodologia a 4t d'ESO. Fins i tot, si els exàmens d’accés a la universitat canviessin a un model més competencial, podríem continuar amb aquesta forma de treballar a batxillerat.
A la vegada ens agradaria encaminar a l’alumnat cap a l'autoaprenentatge mitjançant la plataforma Teams que utilitzam des del curs 2019/20 i que ens ajudar a connectar alumnat, professorat i continguts en un mateix espai virtual.
I per últim volem potenciar la feina d’equip del departament en una mateixa línia educativa coherent amb la del centre.