dc.description.abstract |
[cat] El Ceip Gabriel Vallseca està situat al barri de Son Gotleu, la convivència i la millora de les relacions entre tots els membres de la comunitat educativa són l'element clau sobre el qual construir un centre diferent amb capacitat de canvi i adaptació, obert a la comunitat i on la forma, l'afecte, el respecte mutu, i l'actitud del professorat per implicar alumnes i famílies, siguin el factor fonamental per assolir els objectius que ens plantegem, aconseguim aquests objectius a través de tres programes, mediació escolar, practiques restauratives i mindfulness
Setembre de 2020 va suposar un nou repte, la por social als contagis i la situació emocional de l'alumnat que en molts casos havia patit el confinament en pisos pastera i que havia patit la situació de desesperació econòmica de les seves famílies, ens va plantejar uns objectius específics més allà dels propis del nostre projecte educatiu. Havíem de garantir la continuïtat del pla de convivència de centre amb unes mesures de contingència que impossibilitaven l’actuació d’alumnes mediadors, agrupaments flexibles, modelatge entre iguals i percepció de gran comunitat. Devíem:
• Adaptar a la situació COVID un projecte de convivència global amb la participació, la implicació i el compromís de tota la comunitat educativa.
• Crear sentit de pertinença i comunitat malgrat les mesures de distanciament social.
• Restaurar emocionalment l'alumnat.
• Motivar l'alumnat i prevenir-ne l'absentisme.
És en aquell moment quan posem en marxa a nivell de centre un joc de gamificació basat en Harry Potter, l'estructura del qual és la següent:
• Es plantegen desafiaments, missions i reptes, individuals, grupals i de centre.
• A mesura que se superen els reptes es puja de nivell, rebent recompenses primer immediates, que més endavant es transformen en motivació intrínseca i reconeixement per part d'ells mateixos i dels altres.
• Classificacions segons el nivell assolit a nivell individual i premis a nivell grupal al final del projecte per a aquells que han aconseguit assolir els reptes com a equip garantint la participació de tots i impulsant el desenvolupament dels altres equips.
L'estructura és igual a totes les fases, es fan reflexions sobre els objectius a assolir en cercle i cada alumne assumeix la seva pròpia responsabilitat, la responsabilitat grupal i de centre a través de diverses activitats. Al final de cada trimestre se celebra un consell on la comunitat i el mateix alumnat decideixen si ha aconseguit superar els desafiaments o ha de seguir treballant per passar a la següent fase, es reben recompenses i estímuls a nivell individual, grupal i de centre amb l’objectiu de crear enllaços comunitaris.
Hi ha hagut una millora notable de les competències reflectides a les guies d'observació del pla de convivència del centre, i la motivació i la implicació de tota la comunitat educativa han estat corroborades amb diferents eines.
Aquest curs continuam amb el projecte i la intenció és donar continuïtat a llarg termini a una estructura que respon als nostres objectius del projecte educatiu de centre. |
ca |