[cat] L'educació ha anat evolucionant i en les darreres dècades han sorgit
distintes metodologies amb l’objectiu de millorar l’educació. En aquest treball
s’introdueix el model STEAM dins de la matèria de les matemàtiques a través
d’una de les metodologies actives més rellevants com és l’ABP.
En primer lloc, s’elabora una anàlisi de com ha anat evolucionant l’educació
durant la història per entendre la situació actual i com s’ha arribat a l’aplicació
d’aquestes noves metodologies actives, endinsant-nos amb el model STEAM,
el seu origen i la situació actual d’aquest model basat principalment en la
transversalitat de les matèries.
Tot seguit, s’elabora una proposta didàctica aplicant el model STEAM i la
metodologia ABP per explicar el bloc de funcions a la matèria de matemàtiques
de 2n d’ESO. Aquesta proposta es basa en la transversalitat de les matèries
combinant les matemàtiques amb la ciència que podem trobar dins del sistema
solar i l’exploració planetària, fent un gran ús de les TIC i introduint la
programació com a senyal d’identitat de la proposta.
[eng] Education has been evolving and in recent decades different
methodologies have emerged with the aim of improving education. The main
purpose of this study is to introduce the STEAM model at the mathematics
teaching through one of the most important active methodologies, such as PBL.
First of all, an analysis is made of how education has evolved in history to
understand the current situation and how the application of these new active
methodologies has been reached, approaching us into the STEAM model. This
is the origin and the current situation of this model based mainly on the
transversality of the subjects.
Afterwards, a didactic proposal is elaborated where is put into practice the
STEAM model and PBL methodology to explain the block of functions on the 2º
ESO at mathematics subject. This proposal is based on the transversality of
different subjects by combining mathematics with the science concepts needed
to explain the solar system and the planetary exploration, making a great use of
ICT and introducing programming as the identity signal of the proposal.