[cat] L’adolescència és un període de canvis físics, psíquics i socials, en la que apareixen els caràcters sexuals secundaris, s’assoleix la maduresa sexual i reproductiva, es desenvolupa la capacitat cognitiva, i apareix el comportament prosocial. A tots aquests canvis, s’hi uneix l’acceptació de riscos pròpia d’aquestes edats i l’inici de les primeres relacions afectivosexuals. Tots aquests aspectes, fan evident la importància de l’educació afectiva-sexual en l’adolescència. L’educació afectiva-sexual forma part de temes aïllats de la matèria de Biologia i Geologia. L’anàlisi del currículum per secundària i de programes implementats amb evidència d’èxit ha permès elaborar una proposta didàctica holística, tal com recomana l’Organització Mundial per la Salut. Una educació afectiva-sexual holística inclou totes les dimensions de la sexualitat, des d’aspectes cognitius, com l’anatomia de l’aparell reproductor i l’embaràs, a sabers afectius, com les emocions i els sentiments, o conductuals, com el consentiment. Els programes basats en l’evidència consultats han fet patent l’efectivitat d’aquestes intervencions. Es fixa, doncs, una proposta didàctica pel primer curs de l’Educació Secundària Obligatòria en l’àrea de Biologia, amb la finalitat de fomentar la seguretat, des d’un punt de vista sanitari i emocional, de les relacions sexuals en l’adolescència. A partir de metodologies variades, principalment interactives, i al llarg de deu sessions, l’alumnat es formarà en sabers cognitius, afectius i conductuals relacionats amb la sexualitat. Aquestes sessions no només s’impartiran en el marc de la matèria de Biologia i Geologia, sinó que es poden estendre a la resta de professorat i a diverses matèries. En definitiva, es proposa una intervenció en alumnat de primer de secundària per ampliar i aclarir els seus coneixements sobre sexualitat, seguint el propòsit de reduir comportaments sexuals de risc i proporcionant una visió holística i positiva de la sexualitat.