[cat] La legislació vigent recull les possibilitats formals de la participació de l’alumnat de secundària en els afers dels centres docents. Concretament, aporta tres vies de participació: la Junta de Delegats, el Consell Escolar i les Associacions d’Alumnes. A través d’aquests espais, la participació de l’alumnat podria arribar a ser projectiva o, fins i tot, metaprojectiva, ja que permet que l’alumnat agafi les regnes dels processos de participació i que, fins i tot, generi nous espais de participació. Però que existeixi aquesta possibilitat a nivell formal no implica que en la pràctica es desenvolupi de manera efectiva. Quan s’analitza el cas concret de l’IES Marratxí, la conclusió a què s’arriba és que la participació es limita a ser entre simple i consultiva. És a dir, que al màxim que s’arriba és a consultar l’opinió a l’alumnat respecte algunes qüestions, però que ni tan sols aquesta pràctica està del tot generalitzada. A partir d’aquesta valoració, el present treball treballa una proposta per estimular la participació efectiva de l’alumnat en els afers del centre. Això es fa a través dels espais de representació de l’alumnat implícits al centre: la Junta de Delegats i el Consell Escolar. Finalment, s’ofereixen eines per avaluar els canvis en la participació de l’alumnat al llarg del procés, així com per extreure conclusions de les dades obtingudes.
[eng] Current legislation gathers formal possibility of secondary student’s participation in school’s affairs. It specifically provides three ways of participation: the Board of Delegates, the Scholar Council, and the Student’s Associations. Through these, student’s participation could go as far as to be projective, or even metaprojective. This is so because it allows students to take over the direction of the participation’s process as well as to create new ways of participation. But the existence of this formal possibility does not mean it develops in practice in an effective way. When the specific case of IES Marratxí is analysed, participation can only be put between simple and consultive. It means that it only gets as far as to ask the students their opinion about some issues; but even this practice is not completely spread. From this evaluation, the current work presents a proposal to stimulate effective student’s participation in school. This is done through student’s implicit representation spaces: the Board of Delegates and the Scholar Council. In the end, tools are offered to evaluate the changes in student’s participation through the process, as well as to draw conclusions from the obtained data.