Wording deeds: the figure of the suffragette in contemporary British fiction

Show simple item record

dc.contributor.author Ripoll-Fonollar, Mariana
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-02-12T10:03:51Z
dc.date.available 2024-02-12T10:03:51Z
dc.date.issued 2024-02-12
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/164693
dc.description.abstract [eng] This thesis examines the representation and utilisation of the suffragette figure in contemporary novels set in the context of the British female suffrage movement. My aim is to explore how the quintessential feminist icon has been either commemorated or commodified in four historical romances – Margaret Dickinson’s Suffragette Girl (2009), Katie MacAlister’s Suffragette in the City (2011), Courtney Milan’s The Suffragette Scandal (2014), and Evie Dunmore’s A Rogue of One’s Own (2020) – and three works of historical fiction: Tracy Chevalier’s Falling Angels (2001), Kate Muir’s Suffragette City (1999), and Lisa Evans’ Old Baggage (2018). I read all these novels to identify how this historical period is recreated and how they respond to the various post/feminist debates through the representation of the suffrage movement. In Chapter One, I offer an overview of the movement and the literature generated around the fight for the vote. In Chapter Two, I study four historical romance novels as postfeminist marketing tools proving that they romanticise the figure of the suffragette to transmit and foster hegemonic romantic values. In Chapter Three, I discuss Falling Angels from an alternative postfeminist perspective arguing that Chevalier recuperates the motif of a woman’s transformation into the Cause to remind readers of the suffragettes’ sacrifices and triumphs and of the need to continue fighting for equality. In Chapter Four, I analyse Suffragette City and Old Baggage as didactic novels which reflect on post/feminist debates through the intergenerational exchanges between an older suffragette and younger female characters and work as revisionist versions of the movement. These varied and, at times, contradictory depictions and usages of the suffragette allow me to prove that this figure has been both repurposed for commodifying ends and revisited and recuperated with revisionist and commemorative purposes, bearing witness to the multifaceted nature of this feminist symbol in contemporary British literature. ca
dc.description.abstract [spa] Esta tesis doctoral explora la representación y utilización de la figura de la suffragette en novelas contemporáneas escritas por mujeres y enmarcadas en el contexto del movimiento sufragista femenino británico. Mi tesis estudia cómo el icono feminista por excelencia ha sido conmemorado o comodificado en cuatro novelas románticas de contenido histórico – Suffragette Girl (2009), de Margaret Dickinson, Suffragette in the City (2011), de Katie MacAlister, The Suffragette Scandal (2014), de Courtney Milan’s y A Rogue of One’s Own (2020), de Evie Dunmore – y tres obras de ficción histórica: Falling Angels (2001), de Tracy Chevalier; Suffragette City (1999), de Kate Muir, y Old Baggage (2018), de Lisa Evans. Estas novelas se estudian para identificar cómo se recrea este periodo histórico y cómo responden a los debates post/feministas a partir de la representación del movimiento sufragista. En el capítulo uno, ofrezco una visión general del movimiento y de la literatura generada en torno a la lucha por el voto. En el capítulo dos, exploro cuatro novelas románticas de contenido histórico como herramientas de marketing postfeminista demostrando que romantizan la suffragette para transmitir y fomentar valores románticos hegemónicos. En el capítulo tres, analizo Falling Angels desde una perspectiva posfeminista alternativa argumentando que Chevalier recupera el motivo de la transformación de una mujer por la Causa para recordar a los lectores los sacrificios y triunfos de las sufragettes y la necesidad de seguir luchando por la igualdad. En el capítulo cuatro, exploro Suffragette City y Old Baggage como novelas didácticas que reflexionan sobre los debates posfeministas a través de los intercambios intergeneracionales entre una suffragette veterana y personajes femeninos más jóvenes, y funcionan como versiones revisionistas del movimiento. Estas variadas, representaciones y usos de la suffragette permiten demostrar que dicha figura ha sido tanto reutilizada con propósitos comerciales, como revisitada y recuperada con fines revisionistas y conmemorativos, mostrando la naturaleza polifacética de este símbolo feminista en la literatura británica contemporánea. ca
dc.description.abstract [cat] Aquesta tesi doctoral explora la representació i utilització de la figura de la suffragette en novel·les contemporànies ambientades en el context del moviment sufragista femení britànic. La tesi es centra en estodiar com la icona feminista per excel·lència s’ha commemorat o comercialitzat en quatre novel·les romàntiques de contingut històric – Suffragette Girl (2009), de Margaret Dickinson, Suffragette in the City (2011), de Katie MacAlister, The Suffragette Scandal (2014), de Courtney Milan, A Rogue of One's Own (2020), d’Evie Dunmore – i tres obres de ficció històrica: Falling Angels (2001), de Tracy Chevalier, Suffragette City (1999), de Kate Muir, i Old Baggage (2018) de Lisa Evans. Totes aquestes novel·les s’estodien per identificar com es recrea aquest període històric i com responen als diferents debats postfeministes a través de la recreació del moviment sufragista. En el capítol u, ofereixo una visió general del moviment i la literatura generada al voltant de la lluita pel vot. En el capítol dos, exploro quatre novel·les romàntiques de contingut històric com a eines de màrqueting postfeminista demostrant que romanticitzen la figura de la suffragette per transmetre i fomentar valors romàntics hegemònics. En el capítol tres, analitzo Falling Angels des d'una perspectiva postfeminista alternativa argumentant que Chevalier recupera el motiu de la transformació d'una dona en la Causa per recordar als lectors els sacrificis i triomfs de les suffragettes i la necessitat de continuar lluitant per la igualtat. En el capítol quatre, exploro Suffragette City i Old Baggage com a novel·les didàctiques que reflecteixen els debats postfeministes a través dels intercanvis intergeneracionals entre una veterana suffragette i personatges femenins més joves, i treballen com a versions revisionistes del moviment. Aquestes variades representacions i usos de la suffragette em permeten demostrar que aquesta figure ha estat tant reutilitzatada amb finalitats comercials com revisitada i recuperada amb propòsits revisionistes i commemoratius, demostrant la naturalesa polifacètica d'aquest símbol feminista en la literatura britànica contemporània. ca
dc.format application/pdf
dc.format.extent 230 ca
dc.language.iso eng ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.other Suffragette ca
dc.subject.other British Suffragist Movement ca
dc.subject.other Women’s Historical Fiction ca
dc.subject.other Postfeminism ca
dc.subject.other Commemoration ca
dc.subject.other Commodification ca
dc.subject.other Movimiento Sufragista Británico ca
dc.subject.other Ficción Histórica de Mujeres ca
dc.subject.other Postfeminismo ca
dc.subject.other Commemoración ca
dc.subject.other Comodificación ca
dc.subject.other Moviment Sufragista Britànic ca
dc.subject.other Ficció Histórica de Dones ca
dc.subject.other Postfeminisme ca
dc.subject.other Commemoració ca
dc.subject.other Comercialització ca
dc.title Wording deeds: the figure of the suffragette in contemporary British fiction ca
dc.type info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc 82 - Literatura ca
dc.contributor.director Fresno Calleja, Paloma
dc.contributor.tutor Fresno Calleja, Paloma
dc.doctorat Doctorat en Filologia i Filosofia


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics