Anàlisi sobre la situació de la dona al cançoner popular infantil de Menorca

Show simple item record

dc.contributor Berbel Gómez, Noemy
dc.contributor.author Villier Sansinanea, Marta
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-06-03T11:13:33Z
dc.date.available 2024-06-03T11:13:33Z
dc.date.issued 2024-06-03
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/165627
dc.description.abstract [cat] El cançoner popular forma part del patrimoni històric i reflecteix les bases de la cultura. Al llarg de la història s’ha utilitzat com a recurs educatiu i avui en dia encara hi és present a les escoles. Però, quins missatges transmeten les lletres d’aquestes cançons? La dona està representada de forma equitativa respecte a l’home així com ho exigeix la nova llei d’educació i els Objectius de Desenvolupament Sostenible sobre igualtat de gènere? Per esclarir els interrogants es va fer una recerca sobre estudis existents relacionats. Seguidament, es va recopilar una mostra de 21 cançons populars usades a les escoles de l’entorn pròxim, l’illa de Menorca. Es va analitzar el contingut dels textos del recull mitjançant una metodologia mixta. Es van examinar les variants de gènere dels personatges, denominació que se’ls atribueix, paper i rol que desenvolupen, accions que realitzen, i les seves característiques físiques i psicològiques. Com era d’esperar, els resultats demostren que en el cançoner escolar, la figura femenina es mostra com a inferior respecte la masculina. Apareix amb menor freqüència i els papers són, amb diferència, molt menys rellevants. A la darrera part de l’estudi s’exposa una proposta didàctica relacionada amb la temàtica. Consisteix en aprofitar les pautes seguides en aquest treball per tal que l’alumnat de primària pugui aplicar-les dins l’aula. La proposta és multicompetencial i engloba àrees com música, llengüa i matemàtiques. Es desperta la mirada crítica dels infants i se’ls dona la oportunitat d’extreure les seves pròpies conclusions. Utilitzar les cançons populars tenint en compte una perspectiva de gènere, ajudarà a avançar cap a una societat més inclusiva i equitativa. En contraposició, no contemplar aquesta mirada crítica, promou que els estereotips de gènere, que tant limiten a tothom, perdurin en el temps a través del currículum ocult. ca
dc.description.abstract [eng] Popular songs are part of the historical heritage and reflect the foundations of culture. Throughout history they have been used as an educational resource and are still present in schools today. But what messages do the lyrics of these songs convey? Are women equally represented with respect to men, as the new education law and the Sustainable Development Goals on gender equality require? To answer these questions, an investigation was carried out into related existing studies. A sample of 21 popular songs used in schools on the island of Menorca was collected. The content of the texts in the collection was analyzed using a mixed methodology. Characters’ gender, the denomination attributed to them, the role they played, actions performedby the characters of each gender and their physical and psychological characteristics were all examined. As expected, the results show that in popular school songs, the female figure is shown to be inferior to that of the male. She appears less frequently and her roles are by far less relevant. In the last part of the study, there is a didactic proposal on the subject matter covered. Students from primary education can conduct a similar investigation, drawing their own conclusions. The proposal is multicompetential and includes areas such as music, language and mathematics. Viewing popular songs from a gender perspective will help move towards a more inclusive and equitable society. On the contrary, not looking at this with a critical eye continues to promote damaging gender stereotypes, and helps them persist through a hidden curriculum. ca
dc.language.iso cat ca
dc.subject 30 - Teories i metodologia en les ciències socials. Sociografia. Estudis de gènere ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject.other Estereotips ca
dc.subject.other Gènere ca
dc.subject.other Música ca
dc.subject.other Cançons ca
dc.subject.other Educació Primària ca
dc.title Anàlisi sobre la situació de la dona al cançoner popular infantil de Menorca ca
dcterms.format application/pdf
dcterms.publisher Universitat de les Illes Balears
dcterms.rights all rights reserved
dcterms.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dcterms.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dcterms.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics