[cat] Durant molts d'anys els estudis que s'han anat realitzant amb relació a les famílies amb fills
amb discapacitat, només s'han centrat en els pares, deixant de banda els altres membres, com
poden ser, els germans. Per aquest motiu, davant la necessitat de donar més rellevància als
germans, el treball es concreta en l'experiència de tenir un germà amb discapacitat. Els seus
objectius són: conèixer com els germans s'enfronten a aquesta, identificar els possibles
impactes emocionals i socials, determinar les barreres i limitacions que tenen a l'àmbit social
i, conèixer com viuen la discapacitat en l'àmbit familiar. S'ha dut a terme una investigació
qualitativa, mitjançant entrevistes estructurades als germans de les persones amb discapacitat.
En els resultats obtinguts, no s'han observat diferències significatives a causa de la diferència
d'edat, únicament els dos entrevistats es diferencien per com les seves respectives famílies
afronten la discapacitat del seu germà. Per concloure, s'ha de dedicar el temps, els recursos i
els professionals necessaris perquè la família pugui afrontar la discapacitat de la millor
manera possible, afavorint un ambient positiu. Adicionalment, donar més èmfasi al paper del
germà, donant-los les eines, les tècniques i habilitats necessàries per fer front a la seva
realitat, aprofitant els impactes emocionals positius i convertir l'àmbit social en un ambient de
suport.
[eng] For many years, the studies that have been carried out in relation to families with children
with disabilities, have focused only on the parents, leaving aside the other members, such as
siblings. For this reason, given the need to give more relevance to siblings, the work is
concretized in the experience of having a brother with a disability. The purpose of the study
is: to know how siblings face it, to identify possible emotional and social impacts, to
determine the barriers and limitations they have in the social sphere and, to know how they
experience disability in the family environment. A qualitative research has been carried out,
through structured interviews with the siblings of people with disabilities. In the results
obtained, no significant differences were observed due to the age difference, only the two
interviewees differed by how their respective families cope with their brother's disability. To
conclude, time dedication, resources and professionals are necessary so that the family can
face the disability in the best possible way, promoting a positive environment. Moreover,
emphasizing the role of the brother, giving them the tools, techniques and skills needed to face their reality, taking advantage of positive emotional impacts and turning the social
environment into a supportive environment.