L’aprenentatge dialògic a Educació Primària: una revisió de l’estat de la qüestió

Show simple item record

dc.contributor Motilla Salas, Xavier
dc.contributor.author Vallcaneras Cubero, Alicia
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-09-12T09:45:09Z
dc.date.available 2024-09-12T09:45:09Z
dc.date.issued 2024-09-12
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/166078
dc.description.abstract [cat] L’aprenentatge dialògic es basa en un concepte en el qual, les persones, aprenen a través de les interaccions. És el resultat del diàleg igualitari sense pretensió de poder per cap dels agents que participen en el diàleg. L’aprenentatge dialògic es fonamenta en diverses disciplines com: la teoria dialògica de Freire, la teoria comunicativa d’Habermas o les aportacions de Vigotski, que veu en l’educació una eina de transformació social des del canvi dels processos psicològics a través de les interaccions del context. L’aprenentatge dialògic és el marc en el qual s’executen les actuacions d’èxit a les comunitats d'aprenentatge a través de metodologies com els grups interactius (GI) o les tertúlies literàries dialògiques (TLD), les quals es basen en els set principis de l’aprenentatge dialògic: el diàleg igualitari, la intel·ligència cultural, la transformació dels contexts, la dimensió instrumental, la creació del sentit, la solidaritat i la igualtat de diferències. L’aplicació de l’aprenentatge dialògic a l’educació primària té els resultats que esperaven les teories de pensadors com Freire, Habermas o Vigotski? Quins avantatges o desavantatges té front a metodologies més tradicionals? La investigació s’ha dut a terme a partir d’una revisió de la literatura sistematitzada per analitzar les investigacions empíriques en el camp de l’aprenentatge dialògic i com s’aplica a les escoles d’Educació Primària a l’Estat espanyol. Els resultats ens mostren que els GI i les TLD són actuacions educatives d’èxit que milloren des de la convivència i la participació de la comunitat fins a l’autoestima, la motivació, els aprenentatges, etc. de l’alumnat. Com a desavantatges, coincideixen la por dels docents de deixar participar a les persones de la comunitat dins l’escola, que aquesta pràctica els suposi més feina i la manca de voluntariat. ca
dc.description.abstract [eng] Dialogic learning is based on a concept that people learn through interactions. It is the result of egalitarian dialogue without any claim to power by any of the agents participating in the dialogue. Dialogic learning is based on various disciplines such as: Freire's dialogic theory, Habermas's communicative theory or the contributions of Vigotski, who sees education as a tool for social transformation from the change in psychological processes through the interactions of the context. Dialogic learning is the framework in which successful actions are carried out in learning communities through methodologies such as interactive groups (IG) or dialogic literary gatherings (TLD), which are based on the seven principles of dialogic learning: egalitarian dialogue, cultural intelligence, the transformation of contexts, the instrumental dimension, the creation of meaning, solidarity and the equality of differences. Does the application of dialogical learning in primary education have the results expected by the theories of thinkers such as Freire, Habermas or Vigotski? What advantages or disadvantages does it have compared to more traditional methodologies? The research has been carried out from a systematic literature review to analyze empirical research in the field of dialogical learning and how it is applied in Primary Education schools in Spain. The results show that the GI and the TLD are successful educational actions that improve from coexistence and community participation to self-esteem, motivation, learning, etc. of the student body As disadvantages, the teachers' fear of allowing people from the community to participate in the school, that this practice means more work and the lack of volunteering coincide. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights all rights reserved
dc.subject 371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject.other Aprenentatge Dialògic ca
dc.subject.other Educació Primària ca
dc.subject.other Grups Interactius ca
dc.subject.other Comunitats d'Aprenentatge ca
dc.subject.other Tertúlies Literàries Dialògiques ca
dc.subject.other Dialogic Learning ca
dc.subject.other Primary Education ca
dc.subject.other Interactive Groups ca
dc.subject.other Learning Communities ca
dc.subject.other Dialogic Literary Gatherings ca
dc.title L’aprenentatge dialògic a Educació Primària: una revisió de l’estat de la qüestió ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics