[cat] La intel·ligència artificial (IA) ha eclosionat últimament bona part de les notícies
tecnològiques dels mitjans de comunicació. La difusió a gran escala de les
eines generadores de text i imatges, com ara ChatGPT o DALL-E, s'ha
popularitzat entre el públic en general i ha posat en relleu la importància que
tindrà a curt i mitjà termini en tots els àmbits de la nostra vida.
La IA està canviant (i canviarà en els pròxims anys) la manera com els
estudiants aprenen i es relacionen amb el contingut educatiu. A mesura que la
tecnologia avança, les oportunitats per utilitzar la IA a l'educació secundària
s'estan multiplicant. Tot i això, també és important considerar els riscos i
desafiaments associats amb l'ús de la IA en l'educació. Això implica canvis en
els mètodes d'ensenyament, avaluació, seguiment del progrés dels alumnes i
tasca dels docents
L'objectiu d'aquest Treball Final de Màster és doble: per una banda, oferir una
visió ampla de l’estat de la IA en l'ensenyament i l'aprenentatge en general, i a
la matèria de matemàtiques de secundària en particular. A tal fi, s’ha entrevistat
a diverses personalitats del món de la IA, i s’ha assistit diverses conferències
relacionades amb la IA a les aules de secundària. També s’ha realitzat una
enquesta al professorat de secundària per a obtenir una percepció global del
sentiment que hi ha ara mateix respecte a la IA.
L’altre objectiu fonamental d’aquest TFM, de caràcter més pràctic, és fer un
recull de diverses eines de IA aplicables a l’aula de matemàtiques de
secundària.
Per concloure es desenvoluparà una proposta didàctica completa d’una situació
d’aprenentatge real de la matèria de matemàtiques juntament amb tecnologia i
digitalització. En aquesta proposta posarà de manifest que la intel·ligència
artificial, és i serà cada pic més una eina a tenir en compte dins de l'aula i pot
ajudar els estudiants a comprendre conceptes abstractes i desenvolupar
habilitats pràctiques en la resolució de problemes.