Gamificació i creació de context narratiu de les matèries de dibuix mitjançant "Dungeons & Dragons

Show simple item record

dc.contributor Ramon Bordoi, Caterina
dc.contributor.author Domínguez Pastor, Sergio
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-10-02T06:21:20Z
dc.date.available 2024-10-02T06:21:20Z
dc.date.issued 2023-06-05
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/166247
dc.description.abstract [cat] Els jocs de rol són una eina que poden ajudar a l'alumne a un millor aprenentatge i adquirir la competència aprendre a aprendre (autonomia). Amb els nous canvis de llei i amb les necessitats de la societat actual se cerca gent autònoma i amb habilitats socials per poder interactuar i col·laborar amb el seu entorn. A més, el docent cada vegada més és un personatge secundari, un guia dels vertaders protagonistes, els alumnes. Un joc de rol té un caràcter de participació activa i fa adoptar als alumnes particularitats que ells mateixos desconeixen, per tant, a poc a poc es descobreix que allò que fa o aprèn el seu personatge, també ho aprèn per si mateix. Aquesta tècnica complementa teoria i pràctica, a més de donar la capacitat al docent d'identificar les mancances i virtuts dels alumnes per configurar l'aprenentatge, personalitzar-ho de tal forma que sigui òptim. Amb aquest treball es tracta de plantejar i demostrar amb el temps mitjançant l'aplicació pràctica, que els jocs de rol faciliten l'aprenentatge propi de l'alumne i el seu desenvolupament de capacitats com el treball en grup, resolució de problemes i presa de decisions. Tot això s'aconsegueix utilitzant la metodologia de la gamificació, que aplica l'estructura i certs aspectes dels jocs en l'aula. Hi ha molts d'estudis i teories que recomanen aquesta pràctica per què provoca que els alumnes tenguin un aprenentatge real gràcies a l'activació de les emocions. La gamificació es pot fer servir de multitud tipus de joc, en aquest projecte s'usa D&D (Gygax & Arneson,1974) per donar un caràcter narratiu a les assignatures d'arts plàstiques com EPVA (educació plàstica visual i audiovisual) o Dibuix Artístic. En molt de casos aquestes assignatures queden relegades a fer tasques o exercicis sense un propòsit o només per deixar de fer classe "normal". L'art pot aportar moltes coses més enllà del purament visual o estètic i en l'educació és un lloc ideal per ensenyar aquest concepte. L'estructura que aporta la gamificació ajuda a configurar i dividir els conceptes en petites tasques o activitats on facilita l'avaluació dels alumnes mitjançant rúbriques. Donada la naturalesa del projecte l'alumne perd la sensació de sentir-se avaluat i examinat, més bé acompanyat pel docent per millorar i aprendre. Aquesta estructura es veu reflectida també en la narrativa que es desenvolupa començant per la creació del personatge, l'inici de l'aventura (recerca de la Filactèria), nus de l'aventura (necessitat d'Artefactes Llegendaris), fins a arribar al desenllaç (Batalla Final). ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 74 - Dibuix. Disseny. Arts aplicades i oficis artístics ca
dc.subject 79 - Diversions. Espectacles. Cinema. Teatre. Dansa. Jocs. Esports ca
dc.subject.other Gamificació ca
dc.subject.other Narrativa ca
dc.subject.other Rol ca
dc.subject.other Dibuix ca
dc.subject.other Aula ca
dc.title Gamificació i creació de context narratiu de les matèries de dibuix mitjançant "Dungeons & Dragons ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-05-03T09:30:22Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics