[cat] L’objectiu d’aquest projecte d’investigació serà comprovar si la suplementació amb vitamina D
té efectes positius sobre la manifestació central associada al Trastorn de l’espectre Autista, (a
partir d’ara TEA), que inclouen irritabilitat i hiperactivitat dins l’ambient escolar.
Alguns estudis donen suport a la idea de que la deficiència o insuficiència de vitamina D és una
de les causes i també un resultat del TEA. L’alumnat diagnosticat amb TEA té problemes
socials diversos depenent de la gravetat del trastorn i els mecanismes de compensació de cada
individu.
L’estudi proposat valorarà el comportament en l’entorn similar a l’educatiu dels individus
suplementats amb vitamina D i un grup control no suplementat. Si la vitamina D juga un paper
important en el comportament de la població amb TEA, la seva administració podrà ajudar a
revertir o almenys reduir aquests símptomes.
El projecte d’investigació seguirà una metodologia quantitativa de l’alteració del comportament
derivat del trastorn, dels quals es valorarà la irritabilitat i hiperactivitat amb mesures de
comportament (Aberrant Behavior Checklist-ABC) i resposta social (Social Responsiveness
Scale-SRS) mesurant a la línia de base i al final de l'estudi, tenint en compte el biomarcador
25(OH) vitamina D per relacionar els seus valors amb la millora del comportament. La població
diana serà femenina i masculina, compresa entre 6 i 9 anys, diagnosticats amb TEA de nivell
lleu per professionals sanitaris competents. La mostra total serà de 20 individus residents a
Menorca, dividida en dos grups, 10 individus que formaran el grup control, que no prendrà el
suplement, i 10 individus, que seran el grup experimental, que sí estarà suplementat amb
vitamina D.
La recollida de dades es realitzarà de juny a novembre. L’anàlisi de dades es durà a terme
utilitzant el coeficient de correlació de Pearson, i es calcularà pel canvi anterior a la intervenció
i posterior en cadascuna de les dues escales clíniques (ABS i SRS).
[eng] The aim of this research project will be to check if vitamin D supplementation has positive
effects on the central manifestation associated with Autism Spectrum Disorder (from now on
ASD), which include irritability and hyperactivity within the school environment.
Some studies support the idea that vitamin D deficiency or insufficiency is one of the causes as
well as a result of ASD. Students diagnosed with ASD have various social problems depending
on the severity of the disorder and the compensation mechanisms of each individual.
The proposed study will assess the behavior in the environment similar to the educational one of
individuals supplemented with vitamin D. If vitamin D plays an important role in the behavior
of the population with ASD, its administration may help to reverse or at least reduce these
symptoms.
It will be a research project following a quantitative methodology of the alteration of behavior
derived from the disorder, of which irritability and hyperactivity will be assessed with measures
of behavior (Aberrant Behavior Checklist-ABC) and social response (Social Responsiveness
Scale- SRS) measuring at baseline and at the end of the study, taking into account the biomarker
25(OH) vitamin D to relate its values to behavioral improvement. The target population will be
female and male, aged between 6 and 9, diagnosed with mild ASD by competent healthcare
professionals. The total sample will be 20 individuals resident in Menorca, divided into two
groups, 10 individuals who will form the control group, which will not take the supplement, and
10 individuals who will be the experimental group who will be supplemented with vitamin D.
Data collection will be carried out from June to November. The data analysis will be carried out
using the Pearson correlation coefficient, and will be calculated by the change before and after
the intervention in each of the two clinical scales (ABS and SRS).