Avaluació de l'efectivitat de la suplementació amb vitamina D de l'alumnat en edat d'escolarització afectat pel Trastorn de l'Espectre Autista a Menorca

Show simple item record

dc.contributor Palou Sampol, Pere
dc.contributor.author Martínez Bosch, Sara
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-10-11T08:46:13Z
dc.date.issued 2023-06-06
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/166331
dc.description.abstract [cat] L’objectiu d’aquest projecte d’investigació serà comprovar si la suplementació amb vitamina D té efectes positius sobre la manifestació central associada al Trastorn de l’espectre Autista, (a partir d’ara TEA), que inclouen irritabilitat i hiperactivitat dins l’ambient escolar. Alguns estudis donen suport a la idea de que la deficiència o insuficiència de vitamina D és una de les causes i també un resultat del TEA. L’alumnat diagnosticat amb TEA té problemes socials diversos depenent de la gravetat del trastorn i els mecanismes de compensació de cada individu. L’estudi proposat valorarà el comportament en l’entorn similar a l’educatiu dels individus suplementats amb vitamina D i un grup control no suplementat. Si la vitamina D juga un paper important en el comportament de la població amb TEA, la seva administració podrà ajudar a revertir o almenys reduir aquests símptomes. El projecte d’investigació seguirà una metodologia quantitativa de l’alteració del comportament derivat del trastorn, dels quals es valorarà la irritabilitat i hiperactivitat amb mesures de comportament (Aberrant Behavior Checklist-ABC) i resposta social (Social Responsiveness Scale-SRS) mesurant a la línia de base i al final de l'estudi, tenint en compte el biomarcador 25(OH) vitamina D per relacionar els seus valors amb la millora del comportament. La població diana serà femenina i masculina, compresa entre 6 i 9 anys, diagnosticats amb TEA de nivell lleu per professionals sanitaris competents. La mostra total serà de 20 individus residents a Menorca, dividida en dos grups, 10 individus que formaran el grup control, que no prendrà el suplement, i 10 individus, que seran el grup experimental, que sí estarà suplementat amb vitamina D. La recollida de dades es realitzarà de juny a novembre. L’anàlisi de dades es durà a terme utilitzant el coeficient de correlació de Pearson, i es calcularà pel canvi anterior a la intervenció i posterior en cadascuna de les dues escales clíniques (ABS i SRS). ca
dc.description.abstract [eng] The aim of this research project will be to check if vitamin D supplementation has positive effects on the central manifestation associated with Autism Spectrum Disorder (from now on ASD), which include irritability and hyperactivity within the school environment. Some studies support the idea that vitamin D deficiency or insufficiency is one of the causes as well as a result of ASD. Students diagnosed with ASD have various social problems depending on the severity of the disorder and the compensation mechanisms of each individual. The proposed study will assess the behavior in the environment similar to the educational one of individuals supplemented with vitamin D. If vitamin D plays an important role in the behavior of the population with ASD, its administration may help to reverse or at least reduce these symptoms. It will be a research project following a quantitative methodology of the alteration of behavior derived from the disorder, of which irritability and hyperactivity will be assessed with measures of behavior (Aberrant Behavior Checklist-ABC) and social response (Social Responsiveness Scale- SRS) measuring at baseline and at the end of the study, taking into account the biomarker 25(OH) vitamin D to relate its values to behavioral improvement. The target population will be female and male, aged between 6 and 9, diagnosed with mild ASD by competent healthcare professionals. The total sample will be 20 individuals resident in Menorca, divided into two groups, 10 individuals who will form the control group, which will not take the supplement, and 10 individuals who will be the experimental group who will be supplemented with vitamin D. Data collection will be carried out from June to November. The data analysis will be carried out using the Pearson correlation coefficient, and will be calculated by the change before and after the intervention in each of the two clinical scales (ABS and SRS). ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 616.89 - Psiquiatria. Psicopatologia ca
dc.subject 663/664 - Aliments i nutrició. Enologia. Olis. Greixos ca
dc.subject.other Trastorn de l’Espectre Autista ca
dc.subject.other Vitamina D ca
dc.subject.other TEA (Trastorn de l'Espectre Autista) ca
dc.subject.other ASD (Autism Spectrum Disorder) ca
dc.subject.other Vitamin D ca
dc.title Avaluació de l'efectivitat de la suplementació amb vitamina D de l'alumnat en edat d'escolarització afectat pel Trastorn de l'Espectre Autista a Menorca ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-06-27T14:35:06Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics