[cat] Aquest treball té per objectiu principal proposar l’educació emocional a segon d’ESO
d’una manera concreta per a treballar l’edat mitjana de forma transversal des de
l’assignatura de Geografia i Història. Les reformes en matèria educativa aposten per
l’aprenentatge competencial. Aquestes competències, però, no s’han de limitar a
l’adquisició de continguts, sinó al foment d’habilitats per a la vida i el benestar, com
suggereix l’educació emocional.
Una recerca teòrica sobre els fonaments dels conceptes d’intel·ligència, personalitat
i benestar ens demostra la necessitat d’una major educació emocional a les aules
de secundària. Tots sabem que els adolescents tenen dificultats per a regular la ira,
la impulsivitat i la resposta violenta, poca tolerància a la frustració, baixa autoestima
i poca empatia. També sabem que és una qüestió temporal: són joves en transició
cap a l’edat adulta.
L’edat mitjana ens serveix per a treballar aquesta idea d’una etapa intermèdia entre
dues altres brillants i plenes de llum (l'Antiguitat i la Modernitat). Aquesta etapa
medieval, com l’adolescència, s’entén com a transitòria, obscura i tenebrosa.
L’estudi de l’edat mitjana a 2n d’ESO des d’una perspectiva que inclou les
competències emocionals com consciència, regulació, autonomia, habilitats socials i
habilitats orientades cap al benestar, es presenta ideal per a fomentar la
intel·ligència emocional de l’alumnat.
El present treball proposa un programa d’intervenció emocional a partir de dotze
activitats pensades des de l’assignatura de Geografia i Història però oberta a ser
treballada transversalment des d’altres disciplines, fomentant la cooperació i
col·laboració no només de l’alumnat, sinó de tota la comunitat educativa.
[eng] This work aims to propose emotional education in the second year of secondary
school in a concrete way to work on the Middle Ages in a cross-curricular manner
from the subject of Geography and History. Educational reforms advocate for
competency-based learning. However, these competencies should not be limited to
the acquisition of content, but also to the promotion of life skills and well-being, as
suggested by emotional education.
A theoretical review of the foundations of the concepts of intelligence, personality,
and well-being demonstrates the need of a greater emotional education in secondary
school classrooms. Se all know that adolescents have difficulties in regulating anger,
impulsivity and violent responses, have low frustration tolerance, low self-esteem,
and little empathy. We also know that it is a temporary issue: they are young people
in transition to adulthood.
The Middle Ages serve as a means to work with the idea of an intermediate stage
between two other brilliant and illuminated periods (Antiquity and Modernity). This
medieval period, like adolescence, is understood as transitional, obscure, and dark.
The study of the Middle Ages in the 2nd year of high school from a perspective that
includes emotional competences such as conscience, regulation, autonomy, social
skills and life skills, is ideal for fostering students’ emotional intelligence.
This work proposes an emotional intervention program based on twelve activities
designed from the subject of Geography and History but open to being worked on
cross-curricular from other disciplines, promoting cooperation and collaboration not
only among students but also among the entire educational community.