[cat] La resolució de problemes és un pilar fonamental en l'assoliment de les
competències matemàtiques perquè ensenya i prepara als estudiants a
enfrontar-se al seu dia a dia. Ara bé, s'ha de tenir en compte que, habitualment,
els problemes reals no venen acompanyats d'un enunciat perfectament ordenat
i amb les dades especificades. Per tant, la vertadera tasca que s’haurà de dur a
terme serà elaborar-lo: identificar el problema, plantejar la incògnita, seleccionar
convenientment la informació..., és a dir, inventar el problema.
En aquest Treball de Final de Màster s’estudien, d’una banda, el marc legal
vigent i com contempla la invenció de problemes perquè l’alumnat assoleixi un
correcte aprenentatge matemàtic. D’altra banda, i a fi de conèixer realment els
beneficis i potencialitats d’aquesta activitat, es fa una recerca teòrica sobre
l'aprenentatge humà i la creativitat com a fonament bàsic del pensament
matemàtic. Després, s’analitzen les diferents fases del procés creatiu amb
l'objectiu personal d’elaborar una base d'orientació que serveixi per al disseny i
la creació de problemes matemàtics.
A continuació, es fa una proposta didàctica i es complementa amb l'experiència
personal del període de pràctiques, i també amb les diferents conclusions
extretes d’altres autors i professionals de les matemàtiques. S'hi inclou, a més,
un apartat sobre com aquesta metodologia s’adapta a tota mena d’estudiants, i
quina ha de ser l'avaluació docent a dur a terme.
Per a concloure, es fa una reflexió comparativa de la fonamentació teòrica prèvia
i dels resultats obtinguts després d'haver dut a la pràctica aquesta activitat dins
l'aula, així com també dels pros i contres de l’activitat per a continuar treballant-la i poder-li treure un benefici major.