[cat] Dins l’àmbit dels cicles de formació professional, es destaca la necessitat d’una
educació de caràcter professionalitzador, combinant una formació de caràcter
teòric amb una gran alta càrrega pràctica. La finalitat és preparar a l’alumnat de
cara al món laboral.
L’objectiu principal de la present proposta educativa és implementar
l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) com a eina didàctica dins el Cicle
Formatiu de Grau Mitjà de Farmàcia i Parafarmàcia a través de la creació d’un
fàrmac per la seva posterior comercialització i dispensació.
La proposta didàctica proposa la implementació de l’ABP a través del Design
Thinking, mitjançant una proposta desenvolupada al llarg de 14 setmanes. Es
planteja també seguir els models instruccionals per establir una estructura de
treball i, d’aquesta manera, facilitar la possible comparació de l’efectivitat de les
metodologies i facilitar la investigació educativa.
Per tal de fer una avaluació inicial del projecte, es va realitzar una prova pilot
amb la temporalització reduïda a 4 setmanes. Per avaluar el projecte, es va
complimentar un qüestionari per part de l’alumnat. El projecte va tenir una
acollida molt positiva, amb una valoració de 9,4 sobre 10 en la seva valoració
general. L’alumnat va destacar la motivació per poder aplicar els seus
coneixements d’una forma creativa.
Els resultats no són extrapolables a tots els àmbits educatius. En canvi, dins el
context d’aplicació del present projecte, ha esdevingut una eina motivadora per
l’alumnat, especialment pel procés creatiu. A més de la motivació, s’ha fomentat
un aprenentatge significatiu, proper a les motivacions i el context de l’alumnat.
Es planteja com a principal proposta de millora l’ampliació del projecte a través
d’altres mòduls dins el present cicle de formació professional.