[cat] During the last years we have experienced an evolution of educational methodologies,
an evolution that, as we will show in this research, is not reflected, in general, in the
current school architecture. Therefore, we cannot allow a rigid and inflexible
architecture to continue to hold back the pedagogical innovations of the 21st century,
innovations that our society has been demanding for years.
We start, therefore, from the idea that the spatial distribution, as well as the use of this
space, influence the activities, experiences and learning. Therefore, and to exemplify
this idea, a descriptive study of different educational centers around the world, as well
as in our country, innovative in relation to the use of space, has been carried out.
Specific proposals have been made focused on an educational center in Mallorca. In
addition, an approach to school architecture has been developed not only from the
deep methodological change derived from the powerful development of new
information and communication technologies (ICT) but also in the competence and
inclusive orientation that teaching should have, in view of the implementation of the
LOMLOE, which takes this approach directly in order to make explicit the terminology
that is being theorized.
The study tries to show how a good use of the space enhances the teaching-learning
processes that take place in the centers, involving the students from the discovery and
exploration of the environment.
[cat] Durant els últims anys hem experimentat una evolució de les metodologies
educatives, evolució que, tal com posarem de manifest en aquesta recerca, no es veu
reflectida, en general en l'arquitectura escolar actual. Per tant, no podem deixar que
una arquitectura rígida i gens flexible segueixi frenant les innovacions pedagògiques
pròpies del segle XXI, innovacions que la nostra societat ve demandant des de fa ja
anys.
Partim, per tant, de la idea que la distribució espacial, així com l'ús d'aquest espai,
influeixen en les activitats, experiències i aprenentatges. Així doncs, i per exemplificar
pág. 2
aquesta idea, s'ha realitzat un estudi descriptiu de diferents centres educatius, del
voltant del món, així com del nostre país, innovadors en relació a l'ús de l'espai.
S’han fet propostes concretes centrades a un centre educatiu de Mallorca. A més,
s'ha desenvolupat un acostament a l'arquitectura escolar no només a partir del profund
canvi metodològic derivat del potent desenvolupament de les noves tecnologies de la
informació i la comunicació (TIC) sinó també en l'orientació competencial i inclusiva
que hauria de tenir l'ensenyament, tot atenent la implantació de la LOMLOE, que pren
aquesta aproximació de forma directa a fi d'explicitar la terminologia que
s'està teoritzant.
L’estudi tracta d'evidenciar com un bon ús de l'espai afavoreix els processos
d'ensenyament- aprenentatge que tenen lloc als centres fent partícip a l’alumnat a
partir del descobriment i exploració de l’entorn.
Pel fet que son escasses les recerques existents en relació a l'espai escolar, així com
les aplicacions pràctiques, ha acabat comportant a aquest treball un caràcter
exploratori