[cat] L'objectiu d'aquest treball de fi de grau és recopilar una sèrie de documents i informació
que respongui a la formació i eines de les quals disposen els docents de Centres d'Educació
Infantil i Primària en relació amb l'absentisme escolar. Analitzant els recursos i opcions que
tenen els docents d'aquesta etapa d'aprenentatge per actuar davant aquestes situacions i
sortir-ne d'elles de manera exitosa.
El treball busca respondre preguntes com: què és l'absentisme escolar? Quines causes i
tipus existeixen? Quines són les formacions i recursos dels docents d'Educació Primària?
Interrogants que seran desenvolupats i resposts al llarg del treball.
La metodologia d’aquest treball de fi de grau se centra en realitzar una revisió sistemàtica
de la literatura sobre la formació i eines disponibles per als docents d'Educació Infantil i
Primària en relació a l'absentisme escolar. D‘aquesta manera, respon a l’objectiu de
documentar tots els passos seguits per a la decisió de la selecció. Aquesta recerca es du a
terme a partir de bases de dades fiables com Scopus i Dialnet, aplicant filtres addicionals.
L'estratègia de cerca es basa en paraules clau i operadors booleans, seguint l'ordre establert
per les bases de dades consultades.
Obtenint així un total de quinze documents aptes, a partir dels quals es du a terme una
anàlisi de les dades estadístiques amb la incorporació de gràfics per a la millor comprensió i
visualització de manera esquemàtica; i una anàlisi i recopilació de les propostes de millores,
plans d’actuació, programes, estratègies i casos específics per sortir de manera exitosa,
reduint l’absentisme escolar.
En resum, aquest treball de fi de grau recopila informació sobre l'absentisme escolar en
Centres d'Educació Infantil i Primària, analitzant les seves causes, tipus i conseqüències, i
recollint les formacions i recursos disponibles pels docents en aquesta etapa educativa, a
partir de bases de dades fiables i literatura especialitzada en el tema en qüestió. Donant
resposta a l’objectiu principal de proporcionar eines per a actuar davant l'absentisme escolar
i aconseguir una sortida exitosa d'aquesta problemàtica.
[eng] The objective of this final degree project is to compile a series of documents and
information that responds to the training and tools available to teachers of Early Childhood
and Primary Education Centers in relation to truancy. Analyzing the resources and options
that teachers of this learning stage have to act in these situations and get out of them
successfully.
The work seeks to answer questions such as: What is truancy? What are the causes and
types? What are the training and resources of primary school teachers? Questions that will
be developed and answered throughout the work.
The methodology of this final degree project focuses on carrying out a systematic review of
the literature on training and tools available for Early Childhood and Primary Education
teachers in relation to school absenteeism. In this way, it responds to the objective of
documenting all the steps followed for the selection decision. This research is carried out
from reliable databases such as Scopus and Dialnet, applying additional filters. The search
strategy is based on keywords and Boolean operators, following the order established by
the databases consulted.
Thus obtaining a total of fifteen suitable documents, from which an analysis of the
statistical data is carried out with the incorporation of graphs for better understanding and
visualization in a schematic way; and an analysis and compilation of the proposals for
improvement, action plans, programs, strategies and specific cases to successfully reduce
school absenteeism.
In summary, this end-of-degree work compiles information on truancy in Early Childhood
and Primary Education Centers, analyzing its causes, types and consequences, and
collecting the training and resources available to teachers in this educational stage, based on
reliable databases and specialized literature on the subject in question. The main objective is to provide tools to act against school absenteeism and to achieve a successful solution to
this problem.