[cat] La ludificació utilitza els elements del joc en contextos que no són típicament
lúdics mentre que l’storytelling utilitza la narrativa i les històries com a eina
d’aprenentatge.
Els resultats obtinguts en una enquesta lliurada als alumnes de 3r d’ESO d’un
centre evidencia una falta de dinamisme en l’assignatura de Biologia i Geologia.
Tenint en compte que la ludificació i l’storytelling són dues metodologies que es
caracteritzen per fer les classes més atractives, dinàmiques i proactives, resulta
d’interès plantejar una proposta d'intervenció per a l'assignatura de Biologia i
Geologia emprant aquestes metodologies al nivell de 3r d’ESO.
Per a aconseguir aquest objectiu s'ha elaborat un conjunt d'activitats que
proposen dinàmiques actives com teatralitzacions, jocs, treballs en equip,
simulacions i casos pràctics per a treballar els continguts del sistema circulatori.
Els resultats de la proposta s'avaluaran mitjançant un sistema d'avaluació,
coavaluació i una anàlisi DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitas).
Mentre que els dos primers mètodes permeten analitzar els assoliments de
l'aprenentatge dels alumnes, l'anàlisi DAFO permet avaluar la pròpia proposta
per a identificar punts forts i febles que han de millorar-se en un futur.
Amb base en experiències prèvies d’altres autors i els coneixements teòrics
sobre aquestes metodologies, es pot concloure que la proposta millora la
motivació dels alumnes en l'assignatura i es recomana aquesta metodologia pel
seu caràcter dinàmic, la seva facilitat d'adaptar-se als requisits de la LOMLOE,
els seus beneficis en l'aprenentatge de l'alumnat i la seva flexibilitat per a adaptar
el ritme de treball i atendre la diversitat dins l'aula