[cat] El present treball de fi de grau consisteix en una revisió sistemàtica de la literatura, basada
en l'anàlisi de diferents articles sobre el desenvolupament del llenguatge en nens amb
síndrome de Down. L'objectiu principal és identificar les principals característiques del
llenguatge en nens amb síndrome de Down, analitzant i sintetitzant la literatura existent sobre
com es desenvolupen els components del llenguatge en nens amb síndrome de Down i
l'exposició de les dificultats i alteracions lingüístiques que possiblement poden presentar,
identificant patrons i tendències.
Els resultats indiquen que els nens que tenen síndrome de Down presenten demores i
desafiaments en el desenvolupament d'habilitats lingüístiques, específicament quant a l'ús del
llenguatge per a expressar-se, la fluïdesa en parlar i la memòria auditiva a curt termini.
Aquestes dificultats es deuen a limitacions cognitives, fisiològiques i problemes auditius.
Encara que enfronten desafiaments en la fonologia, morfosintaxi, lèxic i pragmàtica, també
exhibeixen habilitats com una comprensió sòlida del vocabulari i un talent considerable per a
comunicar-se mitjançant gestos.
En conclusió, aquest treball de fi de grau proporciona una visió integral sobre el llenguatge
en nens amb síndrome de Down on cal destacar que és necessari realitzar intervencions de
manera constant i personalitzada, amb la participació activa dels pares en la teràpia per a
aconseguir una millora en les habilitats lingüístiques.
[eng] This thesis consists of a systematic review of the literature, based on the analysis of
different articles on language development in children with Down syndrome. The main
objective is to identify the main characteristics of language in children with Down syndrome,
analyzing and synthesizing the existing literature on how language components develop in
children with Down syndrome and exposing the linguistic difficulties and alterations that they
may possibly present, identifying patterns and trends.
The results indicate that children with Down syndrome present delays and challenges in
the development of language skills, specifically in the use of language to express themselves, speech fluency and short-term auditory memory. These difficulties are due to cognitive,
physiological and auditory limitations. Although they face challenges in phonology,
morphosyntax, lexis and pragmatics, they also exhibit skills such as a solid understanding of
vocabulary and considerable talent for communicating through gestures.
In conclusion, this final degree work provides a comprehensive view on language in
children with Down syndrome where it should be emphasized that interventions need to be
carried out in a constant and personalized manner, with the active participation of parents in
therapy to achieve an improvement in language skills.