Una passa més cap a l’equitat educativa: Educació Inclusiva i Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA)

Show simple item record

dc.contributor Forteza Forteza, María Dolores
dc.contributor.author Moreno Rodríguez, Laura
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-03-21T13:11:58Z
dc.date.available 2025-03-21T13:11:58Z
dc.date.issued 2025-03-21
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/169548
dc.description.abstract [cat] L'educació inclusiva i el Disseny Universal per a l'Aprenentatge (DUA) representen dues perspectives fonamentals en la transformació del sistema educatiu contemporani. La importància d'aquests conceptes dins del nostre sistema educatiu és incontestable. Encara que el DUA representa una estratègia prometedora per aconseguir una educació més inclusiva i equitativa, el seu èxit depèn d'un compromís col·lectiu. L’objectiu central és analitzar la seva efectivitat, aplicacions, desafiaments i tendències emergents en la promoció de la inclusió educativa. Per fer-ho, s’ha realitzat una revisió sistemàtica de la literatura utilitzant les bases de dades Scopus i Dialnet Plus considerant articles publicats entre 2018 i 2024. S’ha comptat amb una mostra inicial de 272 articles que, en aplicar els criteris d’exclusió, es va reduir a 21 que vinculaven directament el DUA a temes educatius. Els resultats ressalten una creixent aplicació del DUA, però una manca d'evidència empírica diversificada i inclusiva, posant de manifest la necessitat d'una major investigació per validar l'efectivitat del DUA en els resultats educatius i inclusió dels estudiants. S'insta a proporcionar formació docent específica i millorar l'accés a la tecnologia per a una implementació efectiva del DUA. Les recomanacions destaquen la inclusió de la perspectiva dels estudiants en la recerca i la promoció de polítiques escolars inclusives per avançar cap a una educació més equitativa i inclusiva. ca
dc.description.abstract [eng] Inclusive education and Universal Design for Learning (UDL) represent two fundamental perspectives in transforming the contemporary educational system. The importance of these concepts in our educational system is undeniable. Although UDL is a promising strategy for achieving more inclusive and equitable education, its success depends on collective commitment. The central objective is to analyze its effectiveness, applications, challenges, and emerging trends in promoting educational inclusion. To achieve this, a systematic literature review was conducted using the Scopus and Dialnet Plus databases, considering articles published between 2018 and 2024. An initial sample of 272 articles was reviewed, which, after applying exclusion criteria, was reduced to 21 articles directly linking UDL to educational topics. The results highlight a growing application of UDL but a lack of diverse and inclusive empirical evidence, emphasizing the need for further research to validate the effectiveness of UDL in educational outcomes and student inclusion. There is a call for specific teacher training and improved access to technology for effective UDL implementation. The recommendations emphasize the inclusion of student perspectives in research and the promotion of inclusive school policies to advance towards more equitable and inclusive education. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject.other Disseny universal per a l'aprenentatge (DUA) ca
dc.subject.other Inclusió ca
dc.subject.other Tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ca
dc.subject.other Formació docent ca
dc.subject.other Universal design for learning (UDL) ca
dc.subject.other Inclusion ca
dc.subject.other Information and communication technologies (ICT) ca
dc.subject.other Teacher training ca
dc.title Una passa més cap a l’equitat educativa: Educació Inclusiva i Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/closedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics