[cat] Aquest treball respon a una pregunta que ens hem fet al llarg de la nostra carrera
professional: com podem fer que els museus s’integrin en l’educació secundària?
Els museus són una font d’informació molt vàlida perquè l’alumnat l’empri en el
seu aprenentatge sobre la història, però és una eina poc emprada pels docents.
Així mateix, per plantejar la integració dels museus com a font d’informació hem
de tenir present que les propostes didàctiques s’han de concebre amb relació al
Decret 32/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum de l’educació
secundària obligatòria a les Illes Balears on es defineixen les competències
específiques de la matèria de Geografia i Història, els criteris d’avaluació i els
sabers bàsics relacionats.
Per aquest motiu, la proposta didàctica planteja l’aprenentatge de la Guerra Civil
i el relat de testimonis que la varen viure en primera persona. D’aquesta manera,
s’emmarca la proposta didàctica en un context concret com és l’entorn de l’IES
Felanitx i el museu d’història local del municipi, és a dir, la Col·lecció
Museogràfica Fundació Cosme Bauçà.
Emperò, com podem fer que el museu formi part de l’aprenentatge de l’alumnat?
Com podem fer que l’alumnat es motivi i sigui part activa? Amb metodologies
actives com l’Aprenentatge Basat en Projectes.
En aquest treball hem analitzat l’Aprenentatge Basat en Projectes, i amb les
dades extretes d’aquesta anàlisi, hem desenvolupat una proposta didàctica que
s’inicia amb la pregunta generadora: com es conta la teva història?
En definitiva, els alumnes hauran d’analitzar l’espai museogràfic de la Col·lecció
Museogràfica Fundació Cosme Bauçà per saber com es creen els discursos
museogràfics, investigar sobre la Guerra Civil i quatre testimonis reals de l’època
i fer una proposta per integrar l’explicació de la Guerra Civil a Felanitx en les
sales expositives del museu. Els alumnes seran protagonistes del seu propi
aprenentatge experimentant el mètode científic
[eng] This work addresses a question that we have asked ourselves throughout our
professional career: how can we make museums integrate into secondary
education? Museums are a valuable source of information for students to use in
their learning about history. Still, it is a tool not used by teachers.
Likewise, to propose the integration of museums as a source of information, we
must bear in mind that didactic proposals must be conceived about Decret
32/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària
obligatòria a les Illes Balears where the specific competencies of the subject of
Geography and History, evaluation criteria, and related basic knowledge are
defined.
For this reason, the didactic proposal suggests learning about the Spanish Civil
War and the stories of witnesses who experienced it firsthand. In this way, the
didactic proposal is framed in a specific context such as the context of IES
Felanitx and the local history museum, namely, the Col·lecció Museogràfica
Fundació Cosme Bauçà.
However, how can we make the museum part of student learning? How can we
motivate students to be active participants? With active methodologies such as
Project-Based Learning.
In this work, we have analyzed Project-Based Learning, and the data extracted
from this analysis, helped us to develop a didactic proposal that begins with the
guiding question: how is your history told?
In short, students will need to analyze the museographic space of the Col·lecció
Museogràfica Fundació Cosme Bauçà to understand how the museum display is
created, research the Civil War and four real witnesses from that time, and
propose to integrate the explanation of the Spanish Civil War in Felanitx into the
museum's galleries. Students will be protagonists of their own learning,
experiencing the scientific method