Com es crea la teva història? Una proposta didàctica d'Aprenentatge Basat en Projectes de la Història a través dels fons museogràfics locals

Show simple item record

dc.contributor Morcillo Loro, Virginia
dc.contributor.author Salas López Cepero, Amalia
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-03-27T08:13:50Z
dc.date.issued 2024-07-10
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/169634
dc.description.abstract [cat] Aquest treball respon a una pregunta que ens hem fet al llarg de la nostra carrera professional: com podem fer que els museus s’integrin en l’educació secundària? Els museus són una font d’informació molt vàlida perquè l’alumnat l’empri en el seu aprenentatge sobre la història, però és una eina poc emprada pels docents. Així mateix, per plantejar la integració dels museus com a font d’informació hem de tenir present que les propostes didàctiques s’han de concebre amb relació al Decret 32/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears on es defineixen les competències específiques de la matèria de Geografia i Història, els criteris d’avaluació i els sabers bàsics relacionats. Per aquest motiu, la proposta didàctica planteja l’aprenentatge de la Guerra Civil i el relat de testimonis que la varen viure en primera persona. D’aquesta manera, s’emmarca la proposta didàctica en un context concret com és l’entorn de l’IES Felanitx i el museu d’història local del municipi, és a dir, la Col·lecció Museogràfica Fundació Cosme Bauçà. Emperò, com podem fer que el museu formi part de l’aprenentatge de l’alumnat? Com podem fer que l’alumnat es motivi i sigui part activa? Amb metodologies actives com l’Aprenentatge Basat en Projectes. En aquest treball hem analitzat l’Aprenentatge Basat en Projectes, i amb les dades extretes d’aquesta anàlisi, hem desenvolupat una proposta didàctica que s’inicia amb la pregunta generadora: com es conta la teva història? En definitiva, els alumnes hauran d’analitzar l’espai museogràfic de la Col·lecció Museogràfica Fundació Cosme Bauçà per saber com es creen els discursos museogràfics, investigar sobre la Guerra Civil i quatre testimonis reals de l’època i fer una proposta per integrar l’explicació de la Guerra Civil a Felanitx en les sales expositives del museu. Els alumnes seran protagonistes del seu propi aprenentatge experimentant el mètode científic ca
dc.description.abstract [eng] This work addresses a question that we have asked ourselves throughout our professional career: how can we make museums integrate into secondary education? Museums are a valuable source of information for students to use in their learning about history. Still, it is a tool not used by teachers. Likewise, to propose the integration of museums as a source of information, we must bear in mind that didactic proposals must be conceived about Decret 32/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears where the specific competencies of the subject of Geography and History, evaluation criteria, and related basic knowledge are defined. For this reason, the didactic proposal suggests learning about the Spanish Civil War and the stories of witnesses who experienced it firsthand. In this way, the didactic proposal is framed in a specific context such as the context of IES Felanitx and the local history museum, namely, the Col·lecció Museogràfica Fundació Cosme Bauçà. However, how can we make the museum part of student learning? How can we motivate students to be active participants? With active methodologies such as Project-Based Learning. In this work, we have analyzed Project-Based Learning, and the data extracted from this analysis, helped us to develop a didactic proposal that begins with the guiding question: how is your history told? In short, students will need to analyze the museographic space of the Col·lecció Museogràfica Fundació Cosme Bauçà to understand how the museum display is created, research the Civil War and four real witnesses from that time, and propose to integrate the explanation of the Spanish Civil War in Felanitx into the museum's galleries. Students will be protagonists of their own learning, experiencing the scientific method en
dc.format application/pdf ca
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other Aprenentatge Basat en Projectes ca
dc.subject.other Aprenentatge competencial ca
dc.subject.other Museu ca
dc.subject.other Història ca
dc.subject.other Guerra Civil ca
dc.subject.other Project-Based Learning ca
dc.subject.other Competency-based learning ca
dc.subject.other Museum ca
dc.subject.other History ca
dc.subject.other Spanish Civil War ca
dc.title Com es crea la teva història? Una proposta didàctica d'Aprenentatge Basat en Projectes de la Història a través dels fons museogràfics locals ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2025-01-22T10:50:41Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2100-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/closedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics