[cat] Els mapes històrics són eines fonamentals per a la comprensió de diversos
contextos geogràfics, polítics i socials del passat. No obstant això, en l'educació
secundària, els mapes sovint es redueixen a simples suports visuals
complementaris als llibres de text, en comptes de ser utilitzats com a fonts
primàries d'anàlisi i reflexió crítica. Aquest enfocament limitat desaprofita el gran
potencial dels mapes per desenvolupar habilitats analítiques i crítiques entre els
estudiants.
En aquest treball final de màster, es presenta una proposta didàctica que integra
l'ús de mapes històrics a l'assignatura de geografia i història durant el primer cicle
d’Educació Secundària Obligatòria (ESO). L'objectiu és transformar els mapes
de simples suports visuals a eines actives de pensament crític i anàlisi històrica.
A més, aquesta proposta està alineada amb l'actual currículum educatiu de la
LOMLOE, que posa èmfasi en el desenvolupament del pensament crític, la
capacitat d'argumentació i l'ús adequat de diverses fonts d'informació. Així, es
garanteix que l'aprenentatge sigui significatiu i rellevant per als estudiants,
preparant-los per a futures experiències acadèmiques i professionals. Aquesta
proposta no només enriqueix el contingut curricular, sinó que també apropa els
alumnes al context històric d'una manera més interactiva i reflexiva, produint un
aprenentatge més profund i durador