[cat] Aquest Treball de Fi de Màster explora la integració de les expressions
populars mallorquines com a recurs pedagògic a l’educació secundària. Sorgeix
de la preocupació davant el desconeixement d’aquestes mostres de
comunicació oral per part de les generacions més joves i de la preocupació per
a preservar el patrimoni lingüístic i cultural de la llengua i la societat
mallorquina. La investigació proposa integrar aquest contingut al currículum de
Llengua Catalana i Literatura a les aules de secundària. Els objectius principals
inclouen: l’aprenentatge del significat de les expressions mallorquines més
representatives, com també el context educatiu en què es donen; la presa de
consciència i la valoració dels alumnes respecte a la importància de la
comunicació oral de la llengua catalana; i la proposta d’un material didàctic apte
per a dur a terme als instituts i a l’abast de qui n’estigui interessat amb una
metodologia que combina diverses activitats per a treballar l’oralitat,
agrupaments de treball i tècniques d’avaluació. Per a acabar, aquest treball
conclou amb la idea que la inclusió de les expressions mallorquines al
currículum de l’assignatura de Llengua Catalana i Literatura no només fomenta
la preservació del patrimoni lingüístic i cultural de Mallorca, sinó que també
ofereix un aprenentatge contextualitzat als estudiants i una adquisició més
profunda de les habilitats comunicatives.
[eng] This Master's thesis explores the integration of popular Mallorcan expressions
as a pedagogical resource in secondary education. It arises from the concern
about the lack of knowledge of these oral communication samples by the
younger generations and the concern to preserve the linguistic and cultural
heritage of the Mallorcan language and society. The research proposes to
integrate this content into the curriculum of Catalan Language and Literature in
secondary school classrooms. The main objectives include: learning the
3
meaning of the most representative Mallorcan expressions, as well as the
educational context in which they occur, raising students' awareness and
appreciation of the importance of oral communication in the Catalan language
and proposing didactic material suitable for use in secondary schools and
available to anyone interested with a methodology that combines various
activities to work on oral skills and enhance teamwork and evaluation
techniques. Finally, this work concludes with the idea that the inclusion of
Mallorcan expressions in the curriculum of the subject of Catalan Language and
Literature not only promotes the preservation of the linguistic and cultural
heritage of Mallorca, but also offers contextualized learning to students and a
greater acquisition of communicative skills